Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion |

Westermos switchar i Seattles bussbiljettsystem

Westermos Ethernetswitchar används i Central Puget Sound-regionen i staten Washington, kring staden Seattle. ERG-koncernen ska utrusta cirka 2 500 bussar med Westermos Ethernetswitchar.

Samordningsprojektet för biljettbetalning, "Central Puget Sound Regional Fare Coordination (RFC) Project" är baserat på en smart card-teknologi som stöder och länkar alla biljett-betalningssystem i de större passagerartransportkontoren som opererar i Central Puget Sound-regionen i Staten Washing-ton. Det inkluderar tunnelbanan King County Metro, Comm-unity Transit, Everett Transit, Kitsap Transit, Pierce Transit, Sound Transit och färjorna Washington State Ferries. King County är den största enheten, som står för cirka 70% av trafikflödet som inkluderar bussar. RFC-projektet går ut på att samordna hundratals olika biljettavgifter för att underlätta biljettförsäljningstransaktionerna och resande med övergång mellan olika typer av färdmedel i Puget Sound-regionen. Det nya systemet installeras nu av ERG på cirka 1000 bussar som redan är i drift. Över ytterligare 1500 bussar kommer att utrustas senare under 2007. Varje buss är utrustad med ERG:s egen CP5000 Card Processor och Förarens Displayenhet (som är bussförarens gränssnitt). Enheterna ansluts sedan till Westermos Ethernetswitch liksom till en Cisco trådlös kommunikationsaccesspunkt. Ett av huvudkraven på ombordelektronik i en buss är att den skall klara av att fungera med en låg ingående driftspänning. Den SDW-550B som ERG har valt är en ostyrd Ethernetswitch som har konstruerats så att den utgör en kostnadseffektiv lösning i krävande miljöer. En av Westermo-switchens huvudegenskaper är att den har ett mycket brett ingångsspänningsområde från cirka 7 till 57 VDC. Christopher Jefferies, applikationschef hos ERG, säger: ?"Vi väljer Westermos utrustning huvudsakligen för att den klarar att arbeta kontinuerligt med en mycket låg drift-spänning. Den fungerar ner till cirka 7 volt vilket är utmärkt i en bussdriftmiljö. När man startar en buss, måste vevaxeln vridas runt och detta drar en massa ström från batteriet. Det leder till att batterispänningen faller och varje apparat som kräver 8 eller 9 volt kan då få driftproblem eller nollställas". "Högt vibrationsmotstånd inuti en busstekniklåda är också en värdefull egenskap. Eftersom Westermos produkter är avsedda för krävande tillämpningar, har en induktor och några komponenter på kortet förstärkts med epoxy så att de uppfyller de högsta tillförlitlig-hetskraven. Vi uppskattar särskilt den förmåga Westermo och Gross Automation, deras amerikanska distributör, har att kunna anpassa produkten och ge oss den tekniska supportnivå som vi behöver", fortsätter Jefferies.

Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-2
Annons
Annons