Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion |

Skakigt på börsen för SeaNet<br>men VD tror på framgång

SeaNets VD, Klas Lundgren tror trots börsmarknadens skepsis på framgång för bolaget.

Klas Lundgren, tidigare på Ericsson och Alcatel är idag VD på SeaNet. Erfarenheterna från Systemleverantörerna Ericsson och Alcatel skall han nu ta med sig till att utveckla operatören SeaNet till att bli en etablerad GSM- och bredbandsoperatör på stora fartyg runt om i världen. ”Vårt mål är att driftsätta ett par fartyg per månad i år”, säger Klas Lundgren till IDG. Den svenska marina GSM-operatören SeaNet har haft ett skakigt första halvår på börsen. Sedan noteringen på First North den 26 juni i fjol har aktien rasat från 5,80 kronor till 1,70 kronor den 8 januari. ”Vi ligger cirka ett kvartal efter våra tidigare mål men det är för att vår affärsmodell är lätt att förklara för folk. Mobilsystem har länge varit en kassako och då är det naturligt att bygga nät på fartyg”, säger Klas Lundgren som ersatte SeaNets grundare Michael Reichel som VD i november. Om börsens fall säger han: ”Jag tycker att det är en investering med låg risk men det tycker inte marknaden. Det har varit låg omsättning i aktien men det finns cirka 4000 kryssningsfartyg i världen och bara 2000 av dem har mobilnät i dag. Marknadstillväxten ligger på 15 procent och vi har bara två tydliga konkurrenter”, säger Klas Lundgren. Klas Lundgren medger att det inte riktigt är fråga om lika stora affärer idag som de han gjorde på Ericsson och Alcatel ”Nej, så klart inte. Jag tycker att ändå att vi håller på med väldigt spännande affärer. För det första utvecklar vi en egen satellitantenn som ska vara på marknaden i 2008. För det andra har vi redan 20 roamingavtal på plats så att du kan ta dig från land ut på internationellt vatten utan att samtalet bryts”, säger Lundgren till IDG. Förutom att bygga GSM- och bredbandsnät på fartyg pågår utvecklingen av en egen antenn, C-Max, som ska kunna användas av framförallt handelsfartyg. ”Den kostar cirka 50 000 dollar och fungerar med alla typer av system. Med antennen kan fartygen få ett en bredbandshastighet på ett par megabit. Besättningen på handelsfartyg börjar kräva att får tillgång till e-post och internet till sjöss och allt fler vill flytta hantering av arbetsorder med mera från land till vatten”, säger Klas Lundgren till IDG.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-25 14:09 V22.4.31-1
Annons
Annons