Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 13 februari 2008

Försäljningssuccé för PopCatchers The Ripper

I julruschens slutspurt lanserade PopCatcher produkten The Ripper i svenska butiker. Nu summeras resultatet, The Ripper är en försäljningssuccé.
The Ripper är en ny typ av mp3-radio som sparar enbart musiken från valfri radiostation. Företaget PopCatcher har sedan år 2000 arbetat med att utveckla en radio som kan spara musiken från valfri radiokanal. Därmed kan användarna lyssna på musiken som spelas på radio och välja bort reklamen och allt prat.

”Användarna vill spara ny musik utan att behöva strula med datorer. Den här lilla stereoapparaten fixar det på ett både lagligt och snyggt sätt”, förklarar PopCatchers VD Jakob Berg.

I början av december levererade distributören Tura Scandinavia The Ripper till bland andra Sibas butiker runtom i Sverige. När företagen nu summerar hur det har gått kan de konstatera att The Ripper sålt slut i de flesta större butikerna runt om i landet utan några som helst reklamkampanjer.

”När vi började diskussionerna med PopCatcher hade vi en känsla av att The Ripper kunde vara bra, men vi visste inte att den skulle bli så efterfrågad av konsumenterna”, säger distributören Tura Scandinavias VD Stefan Eriksson.

Matti Koskiniemi på Siba på Kungsgatan i Stockholm fick in PopCatchers The Ripper andra veckan i december. Efter bara några dagar tog de slut.

”Vi hann själva knappt få reda på vad detta var för produkt innan den tog slut. Att helt gratis spara musik från en liten radio till sin mp3-spelare eller mobiltelefon var helt nytt för oss”, säger Matti Koskiniemi.

PopCatcher arbetar nu tillsammans med Tura Scandinavia för att fler av produkten The Ripper ska ut i butik. PopCatchers utmaning är nu att finna fler applikationer för den modul som utgör kärnan i The Ripper. Tekniken kan användas i en mängd olika produkter och det första steget med The Ripper är nu taget.

”Vi har några tillverkare som har utvecklat samples för produkter med PopCatchermodulen inuti. I och med det genomslag som den första riktiga PopCatcherprodukten fick så verkar det nu som om de andra vill fram snabbare. Det gynnar oss mycket. Vi kommer också återuppta diskussionen angående både tillbehör och licensiering av enbart mjukvaran med mobiltelefontillverkare, men det bygger på att de inte är så långsamma som de var tidigare under våra diskussioner. Alla mobiltelefontillverkare ser musik och musikapplikationer som viktigt för sina kunder, t.ex. SonyEricssons Walkman-serie, och det känns som ganska uppenbart att om vår radio-musik-laddare säljer bra till deras kunder så borde även de vara intresserade. Däremot kan man nu sälja tillbehör till mobiltelefoner även till andra än de stora mobiltelefonföretagen”, berättar PopCatchers affärsutvecklingschef Rickard Berg för evertiq.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-11 20:28 V11.10.27-2