Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Komponenter |

Fingerprint ökar förlusten trots förbättrad försäljning

Fingerprint ökade försäljningen med hela 45 % under första kvartalet om man räknar bort valutaeffekterna av den försvagade dollarn. Omsättningen landade på 6,6 miljoner kronor vilket är bättre än i fjol men förlusterna ökade väsentligt.

Fingerprint Cards redovisar ett resultat efter skatt på minus 6,7 miljoner kronor (-5,4) för årets första tre månader 2008. Resultatet inkluderar en nedskrivning av lagret på 0,7 miljoner kronor (0), beroende på ytterligare dollarfall. Rörelseresultatet uppgick till minus 7,0 miljoner kronor (- 5,9) och intäkterna var 6,6 miljoner kronor vilket innebär en ökad försäljning jämfört med ifjol då bolaget omsatte 5,1 miljoner kronor under samma period. Kassan försämrades från 33,8 miljoner kronor till 28,3 miljoner kronor. Det är främst på den asiatiska marknaden som Fingerprint skall växa under året. Bolaget har tillväxtmål om en fördubbling av omsättningen under 2008 och i slutet av 2008 eller i början av 2009 är det tänkt att bolaget skall nå breakeven. Utveckling av en ny paketeringslösning för areasensorn är inne i slutfasen och ska tas i fullskalig produktion kort efter halvårsskiftet. Med denna lösning skall kostnaderna för paketering av sensorn att halveras. Leveranser av sensorer med den äldre paketeringslösningen kommer successivt att fasas ut efter halvårsskiftet. Enligt Fingerprint skall denna nya lösning stå för 30-40 procent av de totala leveranserna under tredje kvartalet för att under det fjärde kvartalet ha ökat till ca 90 procent av försäljningen. Den samlade försäljningsmarginalen kommer därmed att kraftigt förbättras, och bolaget bör nå 30 procent under det sista kvartalet. Dollarförsvagningen skall minskas väsentligt eftersom de nya produkterna tillverkas och säljs i dollar.

Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-1
Annons
Annons