Mönsterkort | 14 november 2008
Oroligt i Europas mönsterkortindustri
EIPC (European Institute for Printed Circuits) har tagit pulsen på den europeiska PCB industrin på electronica i veckan. Lågkonjunktur, krav på långa betalningstider och svårt att få tag på rätt folk är vad tillverkarna ute i Europa är mest rädda för just nu.
Franska Cire-gruppen har inte mer än 20% av omsättningen på varje marknadssegment. De upplever en stadig marknad i militär-, rymd-och flygindustrin, främst på grund av att den franska regeringen planerar att avsätta stora belopp till Galileo-projektet samt till utrustning för militär underrättelsetjänst. Omkring 15% av Cires tillverkning går till fordonsindustrin, och detta har påverkats av att några projekt blivit uppskjutna. Det händer heller inte särskilt mycket i telekomsektorn för närvarande. Men industrin är stadig, även om bristen på finansiering för små och medelstora företag kan ha en inverkan.
Dominique Pellizzari, chef över Cire-gruppen har svårt att hitta rätt personer. Något som på sikt är avgörande för Europas framtida mönsterkortindustri. Det finns alltför många små och medelstora företag vars ägare är på väg att gå i pension som inte har några arvingar eller efterträdare. Dåligt genomtänkta miljölagstiftningar gör också att företagen tvingas till en mängd extra kostnader.
Brittiska Graphic PLC har fått en bra start på budgetåret som inleds i oktober, men marknaden visar redan visar tecken på att avta. År 2009 kommer den antagligen att sjunka ännu mer, enligt VD David Pike. Kontrakt skjuts upp och beställningar av flygplan minskar. Även företag från fjärran-östern erbjuder nu mindre prototypstorlekar och det finns mycket kapacitet i Tyskland på grund av svackan i bilindustrin. Allt detta förvärras ytterligare av kraven på 90 dagars betalningsvillkor, främst från amerikanska bolag.
Dr. Laurent Bodin hos Cimulec i Frankrike, räknar med att marknaden kommer att minska med 20% nästa år. Gruppen omfattar CST i Toulouse som levererar till militär- och flygindustrin där det finns en stor osäkerhet kring betalningsvillkoren, trots att den franska regeringen överväger lagstiftning som gör det olagligt att ha betalningsvillkor på längre än 30 dagar.
I Italien är betalningstiden fortfarande en utmaning. 120 dagar är normen, och i genomsnitt är 130 dagar regel. Det anses ohövlig att jaga fordringar innan 90 dagar har gått. Marta Puggioni hos Picasse Elettronica srl säger att det sedan i augusti har skett en minskning i efterfrågan, men hennes företag har en bra spridning över olika industrier. Nedgången inom bilindustrin är den största även i Italien.
En annan mönsterkortleverantör till bilindustrin är Spanska EuroCir som har farhågor för 2009, även om deras Kinafabrik rapporteras ha mycket att göra för tillfället.
Österrikiska AT&S har i veckan sagt upp cirka 600 anställda som en följd av nedgången i bilindustrin. Danska GPV varslade igår 130 anställda, bland annat inom mönsterkortdivisionen. Däremot kom finska Aspocomp med en positiv rapport i veckan. Detta härleddes till att Aspocomp har blivit av med sin förlusttyngda division i Thailand.
Dominique Pellizzari, chef över Cire-gruppen har svårt att hitta rätt personer. Något som på sikt är avgörande för Europas framtida mönsterkortindustri. Det finns alltför många små och medelstora företag vars ägare är på väg att gå i pension som inte har några arvingar eller efterträdare. Dåligt genomtänkta miljölagstiftningar gör också att företagen tvingas till en mängd extra kostnader.
Brittiska Graphic PLC har fått en bra start på budgetåret som inleds i oktober, men marknaden visar redan visar tecken på att avta. År 2009 kommer den antagligen att sjunka ännu mer, enligt VD David Pike. Kontrakt skjuts upp och beställningar av flygplan minskar. Även företag från fjärran-östern erbjuder nu mindre prototypstorlekar och det finns mycket kapacitet i Tyskland på grund av svackan i bilindustrin. Allt detta förvärras ytterligare av kraven på 90 dagars betalningsvillkor, främst från amerikanska bolag.
Dr. Laurent Bodin hos Cimulec i Frankrike, räknar med att marknaden kommer att minska med 20% nästa år. Gruppen omfattar CST i Toulouse som levererar till militär- och flygindustrin där det finns en stor osäkerhet kring betalningsvillkoren, trots att den franska regeringen överväger lagstiftning som gör det olagligt att ha betalningsvillkor på längre än 30 dagar.
I Italien är betalningstiden fortfarande en utmaning. 120 dagar är normen, och i genomsnitt är 130 dagar regel. Det anses ohövlig att jaga fordringar innan 90 dagar har gått. Marta Puggioni hos Picasse Elettronica srl säger att det sedan i augusti har skett en minskning i efterfrågan, men hennes företag har en bra spridning över olika industrier. Nedgången inom bilindustrin är den största även i Italien.
En annan mönsterkortleverantör till bilindustrin är Spanska EuroCir som har farhågor för 2009, även om deras Kinafabrik rapporteras ha mycket att göra för tillfället.
Österrikiska AT&S har i veckan sagt upp cirka 600 anställda som en följd av nedgången i bilindustrin. Danska GPV varslade igår 130 anställda, bland annat inom mönsterkortdivisionen. Däremot kom finska Aspocomp med en positiv rapport i veckan. Detta härleddes till att Aspocomp har blivit av med sin förlusttyngda division i Thailand.
Antal anställda fortsätter att öka
SCB:s arbetskraftsundersökning visar på fortsatt ökat antal anställda i Sveriges...
250’000 till forskning om säkra autonoma fordon
Håkan Frisingers stiftelse för transportmedelsforskning tilldelar 2017 års stipendium till...
Carlström föreslås till ny ordförande i Fingerprint
Fingerprint Cards tidigare vd, Johan Carlström, föreslås som ny styrelseordförande i bolaget.
Note tappar resultatet
Kontraktstillverkaren redovisar ett resultat efter skatt på 12,3 miljoner kronor för det första...
2018 börjar bra för Mycronic – tillväxt om 17 procent
Efter att rekordåret 2017 avslutas kan Mycronic nu meddela att man inleder 2018...
Tysk kabeltillverkare i danska händer
NorthCapital Holding ApS förvärvar Starz Group, en tillverkare av kablage till...
Teradyne lägger vantarna på dansk robottillverkare
Mobile Industrial Robots (MiR) i danska Odense, meddelar att man stärker sin...
Smart Eyes teknik blir allt mer efterfrågad
Nettoomsättningen ökade med 26 procent jämfört med förra årets första kvartal för svensks...
Viscando AB vinnare av Inission Innovation Award
I dag, 25 april, gick finalen av Inission Innovation Award av stapeln. De tre finalisterna...
Scania riskkapitalbolag investerar i svenskt automationsföretag
Scania Growth Capital blir ny delägare i Swed-Weld, en tillverkare av tilläggsutrustning...
Det smarta larmbolaget har sålt slut på första upplagan
Det svenska startup-företaget Minut har utvecklat en smart larmdosa som redan innan...
Halva Volvos försäljning ska komma från elfordon
Volvo Cars har som mål att 50 procent av försäljningen ska utgöras av elbilar 2025...
Ytterligare order till H&D Wireless från Scania
H&D Wireless har installerat sitt system för inomhuspositionering i Scanias...
Smart Eye öppnar sitt första kontor i Japan
Intresset globalt har ökat för förarövervakning, vilket har gjort att Smart Eye har öppnat sitt...
Ruag Space levererar till världens största miljöprogram
Copernicus är det största miljö- och klimatövervakningsprogrammet i...
Rekordomsättning för HMS Industrial Networks
HMS Industrial Networks AB inledde året starkt med god tillväxt och lönsamhet, något...
Ny modell för underhåll ska hjälpa industrier
Genom en ny modell för att arbeta mer systematiskt med underhållsarbete och tidigt...
Mycronic får tionde ordern på ersättning av maskritare
Mycronic AB har fått en order på ett maskritarsystem som en ersättning för ett äldre system...
H&D Wireless väljer Decawave för leverans av komponenter
IoT-företaget H&D Wireless har valt halvledartillverkaren Decawave, baserade i Irland...
Brist inom MLCC-industrin skapar problem för 2018
MLCC-industrin (Multi-Layer Ceramic Capacitor) känner av en begränsad kapacitetsexpansion...
Sensys Gatso förlänger kontrakt i Florida
Trafiksäkerhetsföretaget har genom sitt dotterbolag Sensys Gatso USA tecknat en treårig...
Läs även
Mest Läst
Visa fler nyheter
Kommentarer