Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 28 januari 2009

Greenpeace undersökning av grön elektronik fortsätter

Så mycket som 4000 ton giftigt e-avfall kastas varje timme. Stora mängder transporteras rutinmässigt och ofta olagligt som avfall från Europa, USA och Japan till platser där oskyddade arbetare återvinner delar och material, står det i den senaste Greenpeacerapporten.
Den senaste undersökningen av grönare elektronikprodukter från Greenpeace har visat att de grönaste elektronikprodukterna för konsumentmarknaden idag kan ha mindre miljömässiga fotavtryck än de som såldes för ett år sedan, men industrin har fortfarande en bit kvar innan de kan göra anspråk på verkligt gröna produkter.

Gruppens andra undersökning för miljövänliga produkter, "Green Electronics: sökandet fortsätter" utvärderar de framsteg som gjorts under det senaste året hur konsumentelektronik-företag lever upp till sina åtaganden för gröna produkter. Femton stora elektronikmärken anmälde 50 av sina mest miljövänliga nya produkter - mobiltelefoner, TV-apparater, datorskärmar, bärbara och stationära datorer och spelkonsoler, för utvärdering. Undersökningen utvärderar produkterna med avseende på deras förbrukning av farliga kemikalier, energieffektivitet, produktens totala livscykel (materialåtervinning och uppgraderingsmöjligheter) och andra faktorer som ökad miljövänlighet och innovation.

I årets undersökning har företagen fått högre poäng och blivit mer konkurrenskraftiga än förra året. Greenpeace fann att färre produkter på marknaden innehåller PVC-plast och att färre farliga kemikalier används i produkterna i allmänhet. LED-displayer, som sparar energi och undviker att använda kvicksilver till bakgrundsljuset, finns i flera produkter i dag och tillverkarna använder mer återvunnen plast i TV-apparater och monitorer. De flesta företagen har etablerat bättre frivilliga återvinningsprogram och anpassat sig snabbt till de nya kraven för Energy Star. Men inte alla var glada över att få sina produkter utvärderade. Företag som tillfrågades men avböjde att lämna in produkter var Apple, Asus, Microsoft, Nintendo, Palm och Philips.

Lenovos L2440x widescreenskärm fick bästa resultat med 6,9 poäng (på en 10 gradig skala) och är långt före sina konkurrenter i monitorkategorin. Andra produktkategoriledare är Sharp LC-52GX5 tv (5,92), Samsung F268 mobiltelefon (5,45), Nokia 6210 Smart Phone (5.2) av Toshiba Portege R600 Debatt (5,57) och Lenovo ThinkCentre M58 Desktop (5,88).

Men ingen produkt fick höga poäng inom alla områden vilket behövs för att kallas verkligt "grön produkt”. Tyvärr gäller det fortfarande för nya produkter att det är ett val mellan att vara grön inom ett område men inte inom ett annat, säger Greenpeace.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-12-11 12:50 V11.10.5-1