Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Mönsterkort | 21 september 2001

Kyligt för Elektrolux

Betydligt lÀgre resultat Àn föregÄende Är vÀntas för tredje kvartalet och helÄret 2001
Electrolux rörelseresultat för bÄde tredje kvartalet och helÄret 2001, exklusive jÀmförelsestörande poster, förvÀntas bli betydligt lÀgre Àn föregÄende Är.

Detta innebÀr en förÀndring av de förvÀntningar som publicerades i koncernens halvÄrsrapport dÀr rörelseresultatet för helÄret 2001, exklusive jÀmförelsestörande poster, förvÀntades bli nÄgot lÀgre Àn föregÄende Är.

Bakgrunden Àr huvudsakligen högre kostnader för infasningen av en ny generation kylskÄp inom den amerikanska verksamheten, fortsatta lagerneddragningar i ÄterförsÀljarledet i USA samt en fortsatt svag resultatutveckling för produktlinje komponenter.

De tragiska hÀndelserna förra veckan i USA har förstÀrkt osÀkerheten avseende de amerikanska hushÄllens framtidstro och köp av koncernens produktkategorier, vilket innebÀr en ytterligare negativ pÄverkan pÄ en marknad som redan kÀnnetecknas av en ofördelaktig trend vad gÀller pris och mix.

Tillverkningen av de nya produktgenerationerna i de tvÄ kylskÄpsfabrikerna i USA ligger nu i antal enheter per dag inte lÄngt frÄn ursprunglig plan, men sker fortfarande till en för hög kostnad. Produkterna har tagits emot mycket vÀl pÄ marknaden och situationen inom kylskÄpsdivisionen bedöms normaliseras under resten av Äret. Den tidigare förvÀntade nedgÄngen i rörelsersultat för andra halvÄret jÀmfört med andra halvÄret föregÄende Är pÄ 20-25 miljoner dollar (cirka 200-250 Mkr) bedöms dock öka till 45-50 miljoner dollar (cirka 450-500 Mkr).

Lagerneddragningar i ÄterförsÀljarledet förvÀntas dessutom pÄverka resultatet negativt med USD 20-30 miljoner dollar (cirka 200-300 Mkr) under andra halvÄret.

Den svaga utvecklingen för komponentverksamheten beror huvudsakligen pÄ vikande efterfrÄgan och ökad priskonkurrens vad gÀller kompressorer, framför allt pÄ den amerikanska marknaden, samt vissa typer av motorer. Interna ÄtgÀrder har hittills frÀmst inriktats pÄ en anpassning av kapaciteten, men kommer ocksÄ att omfatta förÀndringar av produktlinjens struktur.

Flera av koncernens verksamheter har hittills i Är utvecklats vÀl med en positiv trend i försÀljning och rörelseresultat. Detta gÀller vitvaror i Europa, delar av professionella inomhusprodukter och professionella utomhusprodukter.

Med hÀnsyn till den svaga resultatutvecklingen för koncernen totalt inriktas anstrÀngningarna pÄ att fullfölja de i fjÀrde kvartalet föregÄende Är beslutade aktiviteterna för att uppnÄ kostnadssÀnkningar. Som tidigare angivits kommer en vÀsentlig del av realisationsvinsten pÄ 3.200 Mkr frÄn försÀljningen av fritidsprodukter att anvÀndas för effektivitetshöjande ÄtgÀrder.

Electrolux-koncernen Àr vÀrldens största tillverkare av hushÄllsmaskiner och utrustning för kök, rengöring samt skogs- och trÀdgÄrdsskötsel. Mer Àn 55 miljoner produkter - som kylskÄp, spisar, tvÀttmaskiner, dammsugare, motorsÄgar och grÀsklippare - sÀljs varje Är till konsumenter och professionella anvÀndare i över 150 lÀnder till ett vÀrde av 124,5 miljarder kronor. Electrolux-koncernen har 87.000 medarbetare och arbetar med ledande varumÀrken som AEG, Electrolux, Zanussi, Frigidaire, Eureka, Husqvarna, Volta och ElektroHelios.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-17 14:20 V11.11.0-2