Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 24 juli 2009

Skrotning av fordon kan orsaka dubbeldipp?

Medan regeringsponsrad skrotning kan lindra de värsta effekterna av fordonsindustrins nedgång på kort sikt, kan den orsaka en ytterligare minskad försäljning i framtiden och utgöra en potentiell risk för dubbeldipp för den globala bilmarknaden, enligt iSuppli Corp.
iSupplis prognoser för den globala bilproduktionen pekar på att den kommer att minska till 52 miljoner enheter under 2009, en minskning med 25 procent från 2008. En del kommentatorer talar dock om gröna skott av återhämtning på grund av ökad skrotning orsakat av nya skrotningspremier som som införts i många länder. Sådana program, som ibland kallas "cash-for-clunkers" erbjuder ofta rabatter på inköp av nya fordon för att ersätta bilar som är tio år eller äldre.

"Dessa skrotningsprogram kan dock ha en negativ inverkan", säger Richard Robinson, huvudanalytiker för fordonselektronik på iSuppli, "De kommer helt enkelt att förskjuta - och en del skulle säga snedvrida, den naturliga inköpscykeln och skapa en dubbeldipp."

"Skrotningsprogram har också har en oproportionerligt negativ effekt på fordonsindustrins systemleverantörer av infotainment, eftersom många länder har gröna incitament med fördelar för de konsumenter som köper bilar med lägre utsläpp som därmed är lättare och billigare. På det hela taget tenderar dessa fordon att normalt ha färre nya funktioner. Resultatet är mindre försäljning av funktionsrika fordon med färre antal media-, navigation- och infotainmentfunktioner", forsätter Richard Robinson.

Eftersom bilmarknaden förväntas påbörja en återhämtning som inleds under 2010 kommer det att finnas betydande marknadsmöjligheter för elektronik och halvledarleverantörer till infotainment. Billiga navigationssystem tros då tränga ut Portable Navigation Devices (PNDs), liksom en ökande efterfrågan på möjligheter att ansluta annan elektronik i bilen vilket kommer att expandera distributionskedjan till andra segment av elektronikmarknaden. Denna nya leverantörskedja kommer att innebära ökad efterfrågan på olika servicetjänster, vilket kommer att öka försäljningsmöjligheterna för fordonstillverkare och deras leverantörer.

PND-leverantörerna TomTom och Garmin antar mycket olika strategier när de går in i fordonsindustrin för att utvidga sin räckvidd bortom PND-plattformarna.

Den bifogade tabellen presenterar iSupplis prognos för navigeringsenheter för OEM- och eftermarknad.



Bildkälla: BMW

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-05-11 10:46 V9.5.4-1