Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Komponenter | 20 augusti 2009

Det första steget vid inköp av bristkomponenter: förtroende

John P. Brown, en av grundarna och vice vd för marknadsföring och strategi vid Verical, har skrivit en rad artiklar om svårigheterna vid inköp av bristkomponenter.
Nyckeln till att förtjäna förtroende är att vara trovärdig. Det finns inte någon form av marknadsföringsknep för att få någon att lita på dig utan goda skäl. Hur kan man bevisa att man är pålitlig? Öppenhet, enkelhet, tillförlitlighet, snabbhet och en vilja att åtgärda vad som är fel.

Öppenhet är ett modeord i leveranskedjan, men vad betyder det egentligen? När du köper delar från en mäklare, hatar du inte när du måste ringa för prissättning eller när de måste "kolla med deras utomeuropeiska lager"? Vad har de att dölja? Om ett företag verkligen har bestämt sig för att förtjäna ditt förtroende kommer de inte att dölja något för dig. De kommer att ge dig så mycket användbar information som de kan, och kommer att vara helt öppna med om det är något de inte vet.

Enkelhet. Att få varor från en plats till en annan bör inte vara alltför svårt. Varför gör så många mäklare och oberoende distributörer det så svårt? Köpslående om priset försenar processen. Det är brist vid din monteringslina, men ju mer desperat du låter, desto högre blir priset. När du gjort en beställning tar det massor av energi att bli uppdaterad vad som händer. Varför är det så svårt att expediera? Vad döljer de? Om någon verkligen arbetar för dig, skulle de inte då göra det enkelt? Har leverantörer gett dig ett bra pris? Har de givit dig verktygen för att du ska kunna se alla dina alternativ i din egen takt? Kommer de med uppdateringar när din order bearbetas?

Tillförlitlighet. Om en leverantör presterar på en hög nivå varje gång, kommer du att känna dig mer trygg med att ringa dem i en nödsituation. Innan du sänkt garden bör du ställa dig en enkel fråga: är företaget trovärdigt eller är det säljaren som är det? Om svaret är säljaren, bör man inte vara alltför ivrig. Du kan ha en god relation med personen i telefon, men det finns otaliga beslut som görs av anställda i säljarens företag som kommer att påverka din leverans. Är det din kontakt som hjälper dig, eller är hela företaget anpassat till att du ska få din beställning? Vad händer om din kontakt är sjuk eller byter jobb? Fråga runt - kanske mindre företag får otillförlitlig behandling från din leverantör, men de stora kunderna behandlas bra. Det är inte ett gott tecken - kommer du göra en dålig affär?

Hastighet. Brådska kostar, men när din order står på spel måste du ha rätt delar så snabbt som möjligt. Tänk en andra gång om hur du ökar hastigheten. Brådska är en reflexartad reaktion, och resultatet kan bli slarvigt. En snabb leverans är resultatet av en hel del förberedelser och arbete för att klara leveransen. Hur snabb är sökningen? Tar det ett samtal för att ta reda på vilka delar som finns i lager, vad är bäst-före-datum och vad är priset? Direktlevereras varan till dig eller måste den stanna på vägen hos en mellanhand? Hastighet kräver en hel del arbete, och du bör ha en mental klocka som tickar varje gång du söker efter komponenter.

Ödmjukhet. En vilja att rätta till vad som är fel - ingen är perfekt - och du kan lära mycket av andra hur de rättar till felaktigheter de gjort. Letar de efter syndabockar eller hjälper de dig att förstå hur processen bröt samman? Är de verkligen intresserade av att ta reda på hur ett misstag gjordes, och gör de verkligen något åt det? Ursäkter från säljaren är trevliga, men en vilja att rätta till är den mest sällsynta av egenskaper: ödmjukhet.

Att hitta en pålitlig leverantör på en bristmarknad är faktiskt en svår uppgift. Att avgöra om en leverantör är trovärdig är mycket enklare: om leverantören är villig att vara öppen och tydlig i alla sina kontakter så kan de klara provet. Hur bör en inköpare bedöma trovärdigheten hos sina leverantör? Titta på öppenhet, enkelhet, tillförlitlighet, hastighet och ödmjukhet. Dessa egenskaper är som bekant svårt att fejka, och när de förekommer tillsammans representerar de något speciellt. Varje transaktion utgör ett gyllene tillfälle för inköpare för att följa sina leverantörers sanna karaktär och en smart inköparen kommer att leta efter dessa tecken.

Författare: John P. Brown är en av grundarna och vice vd för marknadsföring och strategi vid Verical

Bildkälla: AMD

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-10-15 23:56 V11.6.0-1