Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 14 oktober 2009

Smartphone apps sprider sig till bilmarknaden

Marknaden för smartphone-program, eller "apps", har visat sig bli ett slagfÀlt för den globala teknikindustrin, packat med apparattillverkare, leverantörer av trÄdlösa tjÀnster och programvaruutvecklare som kÀmpar för att ta en del av denna snabbt vÀxande marknad.
TĂ€vlingen har nu spridit sig till bilmarknaden vilket visade sig pĂ„ 2009 Internationale Automobil Ausstellung (IAA) i september, dĂ€r BMW, Nokia och Parrot SA visade olika sĂ€tt att överföra smart-phone apps till bilar. "Den globala bilindustrin har gĂ„tt in i en spĂ€nnande fas med OEM-kunder, leverantörer och programutvecklare som alla driver nyskapande och unika sĂ€tt att anvĂ€nda apps i bilar”, sĂ€ger Kevin Hamlin, analytiker för bilelektronik pĂ„ iSuppli Corp. "För mjukvaruutvecklare öppnar detta ett helt nytt fĂ€lt för att sĂ€lja apps. För biltillverkare ger det nya sĂ€tt att leverera infotainment och telematiktjĂ€nster till kunderna. Bilisterna fĂ„r möjlighet att njuta av sina infotainmentsystem till fullo samtidigt som de bara betalar för de program som de vill ha, vilket sparar pengar. NĂ€r apps Ă€r sĂ„ kritiskt för bilmarknaden tar företagen fram metoder som gynnar deras specifika mĂ„l. Även om de lösningar som visades pĂ„ IAA bara var koncept, Ă„terspeglar de tydligt vad som snart kommer att finnas pĂ„ marknaden." Biltillverkarnas strategi BMW anvĂ€nder IAA för att presentera sitt senaste utbud av vĂ€gkartor: BMW Application Store. Webbutiken erbjuder flera olika apps för anvĂ€ndare som sedan kan hĂ€mta dem till sina iDrive via bil- eller hem-PC och sedan överföra appsen till bilen. Hittills finns multimediareseguider frĂ„n Merian, Geowiki, olika spel, webbradio, podcasts, Facebook, XING och Twitter. BMW Application Store gör det ocksĂ„ möjligt för anvĂ€ndare att överföra kontaktinformation till navigationssystem eller mobiltelefoner. Dessutom kan appsen samla fordon-relaterad information, till exempel ta hĂ€nsyn till var bilen befinner sig nĂ€r sociala nĂ€tverktyg som XING anvĂ€nds. BMW hoppas i framtiden ocksĂ„ ha en stĂ€ndig ström av nya apps tillgĂ€ngliga för anvĂ€ndarna. Mobiltelefonlösningar Nokia, som nyligen köpte kartleverantören Navteq, introducerade ocksĂ„ sitt koncept pĂ„ IAA. Nokias strategi handlar mer om att integrera mobiltelefoner med fordon snarare Ă€n att införa apps. Men det var inte bara en vanlig iPod-anslutning eller Bluetooth-anslutning som Nokia presenterade, utan det var en kabel som ansluter hela funktionerna hos en smartphone till fordonet. Nokia Research Center visade att de hĂ„ller pĂ„ att utveckla en kabel som ansluter en telefon till bilens huvudenhet. Anslutningen gör att alla telefonens funktioner visas pĂ„ fordonets display för vidare kontroll genom röst, pekskĂ€rm eller annat anvĂ€ndargrĂ€nssnitt som anvĂ€nds i fordonet. AnvĂ€ndarna Ă€r dĂ„ redan förtrogna med anvĂ€ndargrĂ€nssnittet, eftersom det Ă€r detsamma som de ser pĂ„ sina telefoner. Eftersom huvudenheten vanligen Ă€r kopplad till bilens Controller Area Network (CAN) -buss, tillĂ„ter Nokias koncept utbyte av information mellan enheten och fordonet, vilket möjliggör visning av brĂ€nslenivĂ„er eller kartbaserade ADAS-varningar. Även om Nokia visade en kabel, utvecklar de ocksĂ„ ett system som fungerar med Bluetooth. Leverantörsystemet Radioutrustningsleverantören Parrot visade en ny huvudenhet som Ă€r Android-Java-baserad i Frankfurt. Bolagets FC6100-modul erbjuder fordonsanslutning av alla smartphonefunktioner. Huvudenheten i sig omfattar hands-free Bluetooth, A2DP audio streaming, speaker-oberoende röstigenkĂ€nning, multimediaanslutning, smart track browsing och spellistehantering, 3G + websurfning, 3,0 Wi-Fi och Bluetooth. Även om alla dessa funktioner Ă€r tilltalande Ă€r det Android/Java-baserade operativsystemet mest spĂ€nnande. Android/Java OS möjliggör ett lĂ€tt anpassningsbart anvĂ€ndargrĂ€nssnitt för OEM-företagen, plus öppen kĂ€llkod för utvecklare. Applikationer som Ă€r utvecklade för smartphones som anvĂ€nder Android kan ocksĂ„ anvĂ€ndas för denna modul. Utvecklarna behöver inte utveckla nĂ„got separat för bilar. Det betyder att hundratals tillĂ€mpningar redan finns tillgĂ€ngliga för modulen. Slaget om apps För biltillverkare som önskar kontrollera innehĂ„llet och inte vill oroa sig för att installera ny hĂ„rdvara, Ă€r BMW:s lösning optimal. Om OEM-företaget vill ge kunderna en hĂ„rdvarulösning med flera anslutningsmöjligheter Ă€r Parrot lösningen. Om OEM-företaget vill ge kunderna samma frihet till ett billigare pris med minimala konstruktionsĂ€ndringar, Ă€r Nokias koncept svaret. Oavsett vilken vĂ€g biltillverkaren vĂ€ljer kommer mobila apps att öka i fordonen.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-02-20 12:04 V12.2.3-2