Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion |

LED-LCD och 3DTV blir stort 2010

Den explosionsartade populariteten för den tredimensionella filmen Avatar bådar gott för de stora TV-tillverkarna, som satsar mycket på tillväxten av 3DTV.

Samsung Electronics, LG Electronics, Sony och andra TV-tillverkare planerar att visa upp sina nya 3D-kompatbla TV på Consumer Electronics Show som öppnar denna vecka i Las Vegas. Industrin tror att 3DTV tillsammans med LED-bakgrundsbelysning kommer att vara de två modeorden i branschen i år. "Avancerad teknik som LED-bakgrundsbelysning och 3D förväntas ge ytterligare tillväxt, särskilt för produkter i den högre prisklassen", skriver DisplaySearch i en rapport. Det återstår att se om konsumenterna betalar extra och bryr sig om att bära specialglasögon för att se 3D i sina vardagsrum. Detta år kommer ett ökande antal 3D-filmer, sport och datorspel, och i vissa länder tv-sändningar att finnas tillgängliga i 3D-formatet. Mängden produkter med 3D-innehåll förväntas dock bli relativt litet, delvis eftersom produktionskostnaderna är dyrare än för de vanliga versionerna. Men LG förväntar att många konsumenter kommer att uppgradera till 3DTV eftersom prisskillnaden mellan 3DTV och andra LCD-TV inte kommer att vara stor. LG:s 3D-LCD TV, som för närvarande kostar motsvarande cirka 28 000 SEK för 47-tumsmodellen i Korea, väntas sjunka med cirka 40 procent i år, säger en talesman för LG. Detta kommer att göra att priserna på en 3DTV kommer att ligga något högre än vanlig 2DTV, när det gäller 42-tums LCD-TV, säger LG:s taleman. "I kombination ett ökande programutbud kommer 3DTV-marknaden att växa exponentiellt”, fortsätter han. LG siktar på att bli den största 3DTV-tillverkaren under 2011 med 3,4 miljoner sålda enheter, från 400 000 enheter i år. Sony, som är den tredje största tillverkaren, uppger att mellan en tredjedel och hälften av alla TV-apparater som säljs av företaget inom den tolvmånadersperiod som avslutas mars 2013 kommer att ha 3D-kapacitet. Marknadsledaren Samsung är också med i 3D-kapplöpningen och planerar att lansera 3D-kapabel LCD-TV med LED-bakgrundsbelysning i år. "Utbudet av 3D-innehåll ökar”, säger en talesman för Samsung. "3DTV kommer att bli årets största tv-trend tillsammans med LED (LCD) TV.” Samsung och LG planerar också att ansluta sig till kommitté för statlig industristyrning i Korea för att inleda försök för 3DTV-sändningar i oktober i år. Det skulle göra Korea till världens första land som testar 3DTV i HD-bildkvalitet via markbundna nät. DisplaySearch förutspår att 1,2 miljoner 3D-kapabla TV-apparater kommer att säljas år 2010 och 15,6 miljoner enheter 2013. LED-LCD-TV-marknaden är också på väg mot en kraftig tillväxt i år, där de stora leverantörerna förväntas att offensivt arbeta för försäljning av LED-LCD-TV, som kan skryta med smidig design och förbättrad bildkvalitet. De höga priserna har hittills varit ett av de största hindren för utbredd användning av LED-LCD-TV, men priserna förväntas sjunka i år. En LED-TV är en LCD-TV som är upplyst av lysdioder, medan en traditionell LCD-TV får sitt ljus från lysrör. De globala leveranserna av LED-bakgrundsbelyst LCD-TV med skärmstorlekar på 40 tum eller större ökar nästan åtta gånger under 2010, från 2,5 miljoner enheter under 2009 till 18,8 miljoner enheter, enligt marknadsundersökningsföretaget iSuppli. Samsung uppger att deras mål är att fyrdubbla försäljningen av LED-LCD-TV till 10 miljoner enheter i år. LG Electronics har tidigare aviserat ett aggressivt försäljningsmål på 7 miljoner enheter för LED-LCD-TV, enligt DisplaySearch. Den totala TV-försäljningen, som tappat en procent förra året, kommer att stiga med sex procent till 218 miljoner enheter under 2010, från 205 miljoner enheter under 2009, enligt DisplaySearch. De global intäkterna från TV-försäljning kommer få en positiv tillväxt i år efter att ha fallit 10 procent till 101 miljarder USD förra året. Det skriver koreaherald.co.kr

Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-1
Annons
Annons