Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 19 april 2010

Paneldebatt under sista dagen av S.E.E.

NÀr S.E.E., Scandinavian Electronics Event pÄ StockholmsmÀssan, avslutades under torsdagen kunde arrangörerna konstatera att alla parameterar utom en hade uppfyllts.
Besökarsiffran (totalt 5060) var lĂ€gre Ă€n vad man hade hoppats pĂ„ men i övrigt tyckte sĂ„vĂ€l utstĂ€llare och besökare som arrangörerna sjĂ€lva att det var ett lyckat evenemang. – InnehĂ„ll och utformning har fĂ„tt positiva omdömen, inte minst seminarieutbudet. Klart Ă€r dock att företagen för nĂ€rvarande Ă€r vĂ€ldigt restriktiva med vilka som fĂ„r Ă„ka pĂ„ den hĂ€r typen av evenemang. Det Ă€r den verklighet som vi just nu mĂ„ste förhĂ„lla oss till, sĂ€ger Magnus Eriksson, projektledare för S.E.E. Lena Norder, VD för Svensk Elektronik som stĂ„r bakom S.E.E., tillsammans med StockholmsmĂ€ssan, Ă€r nöjd med eventet. - Vi gjorde det vi föresatt oss, det vill sĂ€ga att med gemensamma krafter höja kvaliteten rejĂ€lt pĂ„ form, innehĂ„ll och marknadsföring. Alla inblandade har verkligen gjort ett fantastiskt arbete. Genom att skapa förtroende för S.E.E. som ett vĂ€rdefullt arrangemang att vara med pĂ„, bĂ„de som utstĂ€llare och besökare, har vi nu en bra plattform som vi nu kan bygga vidare pĂ„. Vi fĂ„r komma ihĂ„g utgĂ„ngslĂ€get. Rom byggdes inte pĂ„ en dag, sĂ€ger Lena Norder. Statssekreterare Jöran HĂ€gglund, som invigningstalade pĂ„ S.E.E. i tisdags, underströk vikten av den hĂ€r typen av evenemang. Elektronikbranschen Ă€r enligt HĂ€gglund en vĂ€sentlig och central del av svenskt nĂ€ringsliv och forskning inom elektronik, samt innovationer stĂ„r högt pĂ„ regeringens agenda. Under den sista dagen stod bland annat en paneldebatt mellan nĂ„gra av de stora EMS-företagens VD:ar pĂ„ agendan Deltog gjorde Jörgen Bredesen, CEO Kitron, Göran Jansson, VD Note, Andreas Bergström, Sverigechef Flextronics, samt Rune Glavare, VD PartnerTech. Ämnet var modellerna för framtidens lönsamma elektronikindustri. Företagen sĂ„g mĂ„nga likheter i hur de har hanterat kriser, samt i synen pĂ„ framtiden. Framförallt framhölls custom design, skrĂ€ddarsydda lösningar, som en förutsĂ€ttning för att klara sig i den globala konkurrensen. – Det Ă€r mycket viktigt att jobba mer med att förstĂ„ kundens behov, menade Göran Jansson och fick medhĂ„ll av Jörgen Bredesen. – Det Ă€r oerhört viktigt att vara lyhörd för vad kunderna vill ha. Det Ă€r ocksĂ„ viktigt att se trenderna i tid och vara proaktiv. En annat mycket viktigt omrĂ„de, som Göran Jansson menar att mĂ„nga teknikföretag missar, Ă€r marknadssidan. – Produkter sĂ€ljer inte sig sjĂ€lva. För att utveckla företaget mĂ„ste man utveckla nya distributionskanaler. I framtiden kommer konceptutvecklingen att bli allt viktigare. Flera exempel mĂ€rks redan idag, exempelvis Apple med iPhone. Panelens rĂ„d till dagens unga Ă€r att satsa pĂ„ sprĂ„k och pĂ„ att knyta internationella kontakter.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-02-19 15:52 V12.2.2-2