Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Num007-dreamstime.com Komponenter | 10 maj 2012

Ökning av falska komponenter oroar

Halvledarbranschen har brÄda dagar och volymerna vÀxer. Det gör dessvÀrre ocksÄ antalet falska komponenter enligt IHS som manar till försiktighet.
Generellt kan man sÀga att antalet falska komponenter höjs och sÀnks i ungefÀr samma rytm som halvledarindustrins tempo ligger pÄ. De tvÄ parametrarna överstÀmde nÀstan exakt under 2001-2007. 2008-2009 slog recessionen till. DÄ gick ocksÄ antalet förfalskade komponenter ned. Sedan hÀnde nÄgot. NÀr marknaden ÄterhÀmtade sig 2010 steg halvledarintÀkterna med 33%. Samtidigt ökade förfalskade komponenter med hisnande 152%. Det hÀr Äret gÄr halvledarindustrin in i en ny expansions-cykel dÀr tillvÀxten landar nÄgonstans runt 4,3%, 1% mer Àn förra Äret. NÀsta Är tror man pÄ 9,3%. Inom de globala leveranskedjorna rapporterades 1 363 separata fall av falska komponent-incidenter vÀrlden över 2011. 2012 blir nytt topp-Är.
För att fÄ bukt med problemen mÄste elektronikföretagen ha en plan för hur kontinuiteten i leveranskedjorna kan bibehÄllas.
Bra tider för falskt För de flesta elektroniska komponenterna verkar tillgĂ„ngen vara nĂ„got lĂ€gre med högre priser och led-tider som följd. Dessa prisökningar tros fortsĂ€tta under Ă„ret. IHS tror att efterfrĂ„gan överstiger tillgĂ„ngen under kvartal tre och fyra för mĂ„nga standardkomponenter som kondensatorer, NAND Flash, DRAM, logikkretsar med mera. I en sĂ„dan miljö Ă€r det goda förutsĂ€ttningar för förfalskade komponenter. Problemet ökade exempelvis efter tsunamin i Japan. Kunskap Ă€r det enda sĂ€ttet att klara sig undan. Fallgropar VĂ€rst Ă€r situationen inom branscher som flyg och försvar dĂ€r en falsk komponent kan fĂ„ ödesdigra konsekvenser. För kommersiella produkter Ă€r skadan mer begrĂ€nsad till att företagets image skadas, kunderna tappar tilliten, intĂ€kter förloras, ökade leveranstider och potentiella stĂ€mningar. Med andra ord ganska allvarligt Ă€ndĂ„. För att reducera antalet incidenter försöker köparna av komponenter att begrĂ€nsa kanalerna till deras sedvanliga komponentkĂ€llor, direkt frĂ„n leverantörer eller frĂ„n stora distributörer. Det Ă€r dock sĂ„ att elektronikföretagens uppdrag Ă€r att hĂ„lla igĂ„ng produktionen oavsett vad som hĂ€nder och det gör att man ibland mĂ„ste gĂ„ utanför de upparbetade kanalerna, det sĂ€ger Rick Pierson som Ă€r analytiker hos IHS. Även de större franchise-leverantörerna köper ibland upp överskottslager och falska komponenter kan dĂ„ leta sig in ocksĂ„ hos dessa. Förvarnad Ă€r beredd För att fĂ„ bukt med problemen mĂ„ste elektronikföretagen ha en plan för hur kontinuiteten i leveranskedjorna kan bibehĂ„llas. SĂ„na planer, till likhet med planer som anvĂ€nd vid exempelvis naturkatastrofer, krĂ€ver att företag uppdaterar listor med leverantörer, delar/material, livscykler, logistik och intern verksamhet. Det hĂ€r gĂ€ller för varje enskild leverantör som listas. Att göra sĂ„ Ă€r viktigt under tider med höga andelar falska komponenter. Det Ă€r ocksĂ„ viktigt att identifiera vilka marknader och komponenter som Ă€r extra utsatta.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-02-15 09:57 V12.1.1-1