Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© solarseven-dreamstime.com
Elektronikproduktion |

Samsung och Apple toppar, RIM, ZTE och HTC petar Nokia

Den globala mobiltelefonmarknaden växte med 2,4% över årsskiftet under tredje kvartalet 2012 (3Q12). Tungviktarna Samsung och Apple håller toppen när Nokia sjönk ner ut ur topp fem-listan över smartphone-leverantörer.

Enligt International Data Corporation (IDC) Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, levererades det totalt 444,5 miljoner mobiltelefoner under 3Q12 jämfört med 434,1 miljoner under samma period föregående år. På den globala smartphonemarknaden exporterades det 179,7 miljoner enheter under 3Q12, jämfört med 123,7 miljoner 3Q11. Den 45-procentiga årsökningen var något högre än IDCs prognos på 45,2% för kvartalet. Lika anmärkningsvärt var nedgången för Nokia, som ersattes av Research In Motion som en Top 5 smartphone-jätte. Nokias utträde ur Topp 5, (där företaget befunnit sig sedan starten av IDCs Mobile Phone Tracker i 2004) beror på ökningen av Samsung och Apple globalt och snabbväxande leverantörer som Huawei i Kina, där Nokia var den dominerande aktören till så nyligen som tredje kvartalet 2011. "Nokias aktieförluster har inneburit vinster för konkurrenterna", säger Kevin Restivo, huvudanalytiker på IDC: s Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker. "Bolagets övergång från Symbian-drivna smartphones till de Windowsbaserade har lämnat goda möjligheter för konkurrenter att stjäla andelar från Nokia under de senaste 18 månaderna. Men smartphonemarknaden är fortfarande relativt begynnande, vilket innebär att det finns utrymme för fler leverantörer och operativsystem att blomstra, bland annat Nokia." "Nokia är inte den enda smartphonesäljaren under förändring", tillade Ramon Llamas, forskningschef med IDC mobiltelefon team. "Research In Motion, fortfarande marknadsledande, räknar med att börja levereras de första BB10 enheterna under 2013. Motorola, som tidigare var den tredje största smartphonesäljaren i världen, omdirigerar sig under sitt moderbolag Google. Detta är endast två leverantörer bland många som känner konkurrenstrycket från Samsung och Apple, men strävar efter att skapa flera punkter differentiering för att hävda tryck uppåt."

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-1
Annons
Annons