Annons
Annons
Annons
Annons
© shawn hempel dreamstime.com Elektronikproduktion | 07 december 2012

Fredrik Berghel om Inissions köp av MikroMakarna

Under gårdagen stod det klart att Inission köper branschkollegan MikroMakarna. Det innebär att man nu växer norrut, i Pajala. Evertiq har varit i kontakt med koncernchef Fredrik Berghel.

Varför bestämde ni er för att köpa MikroMakarna? - Det är en lång historia men man kan väl sammanfatta den med att vi har tillväxtambitioner. Vi vill växa, dels organiskt och dels genom förvärv. Egentligen är historien inte konstigare än att vi brukar få brev från företagsmäklare som undrar om vi vill sälja. Vi svarade att 'nej vi vill inte sälja, vi vill köpa'. - Ska man ta en längre historia är det så att MikroMakarna kompletterar oss i Inission väldigt bra. Dels är det ett nytt geografiskt område och det finns nästan inget överlapp på kundsidan. Men sedan är det också så att det är ett oerhört fint och välordnat företag med bra kundportfölj och skickliga medarbetare. Inission har ju expanderat i storstadsregionerna. Nu expanderar ni norrut. Vad innebär det? - Det man måste komma ihåg är att det som är långa sträckor för oss i södra Sverige är ingenting för de som bor i norr. I Pajala tycker man att Luleå ligger nära. Och det är också ett bra läge. Från högskolan i Luleå kommer nämligen mycket spin off-projekt. Dessutom har MikroMakarna några av sina största kunder i Mälardalen. Hur kommer det sig att förvärvet görs just nu när många upplever marknaden som lite ostadigare? - Generellt kan man säga att lågkonjunkturer driver förändring mer än högkonjunkturer gör. Det är då man kan se om sitt hus. MikroMakarna har dessutom inte känt av någon nedgång alls. Hos Inission har vi väl känt av lite motvind på totalen. Men då ska man veta att förra året var extremt med sin ökning. I år hamnar vi kanske 10 procent sämre. Många av era branschkollegor har tvingats säga upp visstidare och varsla. Hur ser det ut för er del? - Vi har också tvingats krympa lite inom antalet visstidsanställda nu när marknaden har haft en pyspunka som tickat på. Samtidigt ser vi nu att vi gör ett bättre november-december i år än vad vi gjorde förra året. Det var ju under det föregående året som allting bromsade. Sen har det varit lite upp och ner. Det tog sig i mars men så föll det igen. Och till sist, hur ser ni på nästa år? - Vårt huvudscenario är att vi är nära botten nu. Samtidigt tror vi inte att det blir väldigt mycket bättre 2013. Däremot är det intressant med våra kunder. Vi har en bred bas och vi kan inte se att det finns några specifika branscher som går ner mer än andra.
Visa fler nyheter
2019-11-19 17:01 V14.7.13-2