Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© andrei katyshev dreamstime.com Elektronikproduktion | 21 december 2012

Samsungs framgångar vs Nokias störtdykning

För första gången på 14 år så kommer inte Nokia så på första pallplats över globala mobilförsäljningar räknat per år. Samsung kliver upp som ny etta under 2012.

Samsung förväntas stå för 29% av den globala försäljningen, vilket är en ökning från 24% under 2011, enligt IHS. Nokias andel kommer i år att sjunka från 30% under 2011 ner till 24%. Ett rubbat Nokia betyder att Samsung kommer gå upp till förstaplatsen för helåret 2012, en ökning från deras andraplats 2011, och för första gången kommer den sydkoreanska elektronikjätten att ockupera toppen på en årsbasis. Nokia kommer att falla till andraplats, för första gången sedan 1998 kommer Nokia inte att vara i toppläge för totalförsäljning under ett helt kalenderår. "Konkurrensverkligheten för mobiltelefonsmarknaden 2012 var 'live by the smartphone; die by the smartphone'”, säger Wayne Lam, analytiker inom trådlös kommunikation på IHS. "Smartphones representerar det snabbast växande segmentet på mobilmarknaden och kommer att stå för nästan hälften av alla trådlösa mobilförsäljningar för hela 2012. Samsungs framgångar och Nokias kamp i mobiltelefonsmarknaden i år, bestämdes helt och hållet av två företagens olika kapital i smartphonesektorn. " Globalt kommer smartphoneförsäljningen att öka med 35,5% i år, medan den totala mobiltelefonförsäljningen kommer att öka med cirka 1%. Den snabba tillväxten kommer att driva smartphonepenetrationen upp till 47% 2012, en ökning från 35 procent under 2011. Samsungs framgångar kontra Nokias störtdykning Samsungs framgångar har byggts upp via deras "fast follower"-strategi för design och tillverkning. Företaget tillverkar dussintals nya smartphonemodeller varje år som omfattar alla marknadssegment, från high end till den low end. Samsung följer de stora trenderna i smartphone-design, användarnas behov och otillfredsställda marknadsmöjligheter, och skapar sedan produkter som passar dessa marknader snabbt och effektivt. Samtidigt är finsk-baserade Nokia fast i övergången till Windows i sin smartphones, vilket resulterar i sjunkande försäljning för företaget. Försäljningen av bolagets äldre Symbian-baserade telefoner har störtat, samtidigt som deras nya Microsoft Windows 7-baserade telefoner inte kunnat kompensera för förlusten hittills. Samsung väntas publicera de bästa resultaten bland top 5 smartphone-varumärkena under 2012, i och med att deras andel av globala smartphoneförsäljningar ökade 8 punkter till 28%, en ökning från 20% under 2011. Däremot kommer Nokia drabbas största minskningen, med en 11 punkters dykning till 5% under 2012, en minskning från 16% 2011.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-06-14 15:58 V13.3.21-2