Annons
Annons
© timothy-boomer-dreamstime.com Komponenter | 18 februari 2013

Batteriet som laddas på tio minuter

Forskare vid USC har utvecklat att litium-jonbatteri som använder en porös nanopartikelstruktur av kisel istället för den traditionella grafit-anoden.
Det här gör att laddningstiden för batteriet ligger på ynka 10 minuter. Batteriet sägs kunna användas i allt från telefoner till hybridbilar och håller upp till tre gånger så mycket energi som motsvarande batteri med grafit. Just nu bearbetas patentfrågorna och batteriet kan vara tillgängligt om runt 2-3 år tror man.

Forskare har länge försökt använda kisel i anoderna då det är både billigt och har potential för kapacitet. (En anod är där strömmen flödar in i ett batteri, en katod är där den går ut.) Problemet har varit att tidigare konstruktioner visat sig opålitliga då delarna svällde/krympte under laddning/urladdning, något som gjorde att batteriet slutade fungera relativt snabbt.

Ett problem för just denna nya batterityp har varit att nanotrådarna är svåra att tillverka. För att lösa det problemet har man använt sig av kommersiellt tillgängliga nanotrådar och konfigurerat dem för detta syfte.

Nackdelen är att denna lösning ger en livslängd på runt 200 laddningar, jämfört med 500 i ett vanligt grafitbaserat batteri. Den första modellen, med egenutvecklad nanostruktur, hade dock en livslängd på 2000 laddningar. Med mer forskning tror man att livslängden snart kan ökas också för den senaste modellen av batterierna.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-10-15 23:56 V11.6.0-1