Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© timothy-boomer-dreamstime.com Komponenter | 18 februari 2013

Batteriet som laddas på tio minuter

Forskare vid USC har utvecklat att litium-jonbatteri som anvÀnder en porös nanopartikelstruktur av kisel istÀllet för den traditionella grafit-anoden.
Det hÀr gör att laddningstiden för batteriet ligger pÄ ynka 10 minuter. Batteriet sÀgs kunna anvÀndas i allt frÄn telefoner till hybridbilar och hÄller upp till tre gÄnger sÄ mycket energi som motsvarande batteri med grafit. Just nu bearbetas patentfrÄgorna och batteriet kan vara tillgÀngligt om runt 2-3 Är tror man.

Forskare har lÀnge försökt anvÀnda kisel i anoderna dÄ det Àr bÄde billigt och har potential för kapacitet. (En anod Àr dÀr strömmen flödar in i ett batteri, en katod Àr dÀr den gÄr ut.) Problemet har varit att tidigare konstruktioner visat sig opÄlitliga dÄ delarna svÀllde/krympte under laddning/urladdning, nÄgot som gjorde att batteriet slutade fungera relativt snabbt.

Ett problem för just denna nya batterityp har varit att nanotrÄdarna Àr svÄra att tillverka. För att lösa det problemet har man anvÀnt sig av kommersiellt tillgÀngliga nanotrÄdar och konfigurerat dem för detta syfte.

Nackdelen Àr att denna lösning ger en livslÀngd pÄ runt 200 laddningar, jÀmfört med 500 i ett vanligt grafitbaserat batteri. Den första modellen, med egenutvecklad nanostruktur, hade dock en livslÀngd pÄ 2000 laddningar. Med mer forskning tror man att livslÀngden snart kan ökas ocksÄ för den senaste modellen av batterierna.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-11 20:28 V11.10.27-1