Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© swinnerrr-dreamstime.com Teknik | 05 mars 2013

Dell i topp, Microsoft flopp

Apples iPad är måhända världens bäst säljande mediaplatta, men sett till hur lätt den är att reparera, får den bara 2 av 10 i betyg.
Reparera innebär här möjligheten att öppna, fixa problemet och sedan stänga enheten igen – och den bör ju helst fungera efteråt också.

Ett företag är dock värre än Apple: Microsoft. Surface pro fick iFixits bottenbetyg 1 av 10.

Listan:
  • Dells XPS 10 kom in på nära perfekta poäng. Den är enkel att öppna, batteriet kan lätt bytas ut, skruvarna är färgkodade och kablarna märkta. Enda problemet är att LCD-displayen är fastsatt vid frontglaset. För att byta ett trasigt glas måste därför fler komponenter bytas ut. Ändå fick den 9 av 10 i betyg av iFixit.
  • Dell Streak, Amazon Kindle Fire, Motorola Xoom och Samsung Galaxy Tab2 7.0. fick alla 8 poäng.
  • Där nedanför följer Amazon Kindle Fire HD, Barnes & Noble Nook Simple Touch och Googles Nexus 7 – alla med 7 poäng.
  • Apples första generation iPad, Barnes & Noble Nook Tablet samt Nexus 10 kom därefter på 6 poäng.
  • Den lägre halvan startar med Amazon Kindle Fire HD 8.9'' (5 poäng) och Microsoft Surface RT (4 poäng).
  • Apple iPad Mini, iPad 4, iPad 3 och iPad 2 fick alla 2 poäng i betyg. Bakgrunden är framför allt att en stor mängd klister använts för att hålla delarna samman.
  • Sist på listan kom alltså Microsoft Surface Pro, med en medioker etta i betyg från iFixit, sämre än till och med Apples senaste produkter.

En av anledningarna till att folk bör bry sig mer om ”reparerbarheten” är givetvis de växande sophögarna med elektroniskt avfall runt om i världen. Under kvartal fyra 2012 skeppade Apple 23 miljoner plattor, Samsung 8 miljoner, Amazon 6 miljoner, Asus 3,1 miljoner, Barnes & Noble 1 miljon. Dell, som är bäst på reparerbarhet, kom inte med bland de fem största märkena i försäljning mätt.
-----

Källa: iFixit
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-11-15 17:25 V11.9.0-2