Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© grzegorz-wolczyk-dreamstime.com Komponenter | 08 mars 2013

Chip för infotainment når 'gupp i vägen'

Efter den hälsosamma expansionen under 2012 kommer tillväxten för den globala chip-marknaden inom automotive infotainment tappa fart under året.
Att bilar i högre grad blir anslutna med både nytto- och nöjesfunktioner torde inte ha undgått någon. Däremot tappar marknaden under året fart, sett till försäljningen i chip. Totalt tror man att halvledarmarknaden för 2013, gällande automotive infotainment, kommer att nå 6,67 miljarder dollar i omsättning. Det är en ökning med 3 procent, mindre än de 4 procent i tillväxt som uppnåddes förra året. Nästa år följer dock en expansion på mellan 3-7 procent enligt prognosen. 2018 tros marknaden uppgå till 8,54 miljarder dollar.

En anledning till att marknaden under året rör sig långsammare är att bilar idag säljs med mer kompletta system av infotainment, något som gör att bilägare inte behöver uppgradera systemen i efterhand. Personlig navigationsutrustning går också dåligt, detta på grund av att smartphones i allt högra grad tar över denna funktionalitet.

Trots att marknaden har tappat fart framåt är det inte någon risk att det vänder nedåt. Snarare har behovet av chip för infotainment ökat då biltillverkarna försöker tillgodose köparens förväntningar på en modern, ansluten bil. Därav är marknaden i nuläget immun mot de svängningar som sker inom många andra branscher.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-11-15 17:25 V11.9.0-1