Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© igor-stevanovic-dreamstime.com Elektronikproduktion | 09 augusti 2013

'Hanteringstid och kvalitet är vår styrka'

Föreställ dig att slippa hantera reklamationer, slippa klagomålen – till och med reparationerna. Låter rätt skönt va? Det är precis det här som Teledesign and Repair (TDR) erbjuder.
På något sätt så rimmar inte det här, reklamationer och klagomål – det målar nästan upp en bild av ett företag som erbjuder sig att ta huvudvärken för andra – men riktigt så är det inte. Vi pratar inte om detaljhandel här, vad TDR faktiskt erbjuder är att förlänga livslängden av din utrustning.

Jag fick tillfället att prata med TDRs vd, Tuomo Rekila, och ville prata med honom hur industrin ser ut för ett företag som befinner sig på andra sidan av spektrumet - reparationer snarare än tillverkning.

Industrin har gått igenom en del upp-och nedgångar de senaste två åren. Hur tycker du att det ser ut just nu?

"Den verkar fortfarande ha en del svårigheter att återhämta sig tycker jag. På det stora hela – enligt mig – så är industrin fortfarande i en svacka. Visst det finns positiva tecken också, men i allmänhet verkar den ha det svårt. "

Förra året såg vi en nedgång i mer eller mindre varje sektor. Hur har 2013 behandlat TDR?

"För oss har det här året varit ganska bra faktiskt. Vi har haft möjlighet att stärka vår position inom existerande marknader, samtidigt som vi har kunnat öppna upp för nya. Vi har också lyckats säkra nya kundrelationer. Så från vår sida har det varit utmärkt, och mer eller mindre vad vi hade planerat och förväntat oss. Så på det hela skulle jag säga att det har varit ett ganska bra år för oss än så länge."

Vilka är de nya marknaderna?

"Vår styrka har alltid varit – där vi har våra rötter – telekommarknaden, men vi har lyckats bredda vår kundbas på den industriella marknaden, och vi har även lyckats komma in i medicinmarknaden, vilket jag tror är väldigt viktigt för oss."

TDR bedriver redan verksamhet i Finland, Estland och Polen. Nu planerar ni på att avancera ut till Asien – men vilken region är egentligen mest intressant för TDR?

"Självklart är vi mycket väl etablerade i Europa. Men den regionen är vi mest intresserade av är naturligtvis Fjärran Östern. Men det är inte bara Asien och Kina - alla vet redan att det finns en hård konkurrens i Kina - så även Indien och Afrika är intressanta regioner för oss."

Varför överväger ni Asien nu, varför inte tidigare eller senare? I och med vändningarna i den asiatiska ekonomin.

"Vi har inte tagit några slutgiltiga beslut. Det är upp till våra kunder och vad de vill. Om de vill se oss där, då överväger vi alternativet. Så vårt beslut är ganska mycket baserat på det."

Ok, låt oss lämna Asien en stund. Hur ser du på konkurrensen, särskilt i Europa?

"Jag antar att konkurrensen är ganska hård. Det finns en hel del stora företag, globala företag som vi inte ens kan tävla mot. Vi behöver egentligen inte heller. Men sedan finns det en hel del mindre företag, så jag skulle säga att konkurrensen är hård."

Så, i ett segment med hård konkurrens och stor trängsel, hur skiljer ni er från de andra?

"Tja, har vi flera saker som vi använder för att separera oss från konkurrenterna. Vi har 'reverse engineering' och vår kvalitetsstandard är mycket hög. Vår hanteringstid är mycket kortare än våra konkurrenter. Vi har högt kvalificerade ingenjörer i vår personal, vilket är grunden för allt annat."

"Vår reparationsprocess ser ut som så att ingen kan konkurrera med den just nu. Vi är fortfarande ett litet företag, men vi är flexibla och har nära kundförhållanden. En god relation med kunderna är något som är otroligt viktigt."

Är det de nära kundrelationerna eller ert kunnande som hjälpt er att hålla er på toppen?

"Jag tror att det är är en mix av båda. Vi är mycket nära våra kunder och vi har mycket goda relationer med dem alla. Men vi har också en meritlista när det gäller kvalitet och hanteringstid. Jag tror det är en kombination av allt detta. Och även att vi kan jobba på riktigt snabbt. Att fatta beslut tar inte lång tid för oss, Om vi måste ändra något kan vi göra det snabbt."

Har det alltid varit ett mål – den snabba hanteringstiden?

"Ja det har det, Vi på måste separera oss från de stora bolagen på något sätt. De har enorm massvolym, men vi har kompetensen inom kunskapen och tekniken. Så vi har de bättre och snabbare handläggningstiderna."

"Jag kan nog till och med säga att ingen kan konkurrera med oss på den punkten, när det kommer till tider och kvalitet."
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-11 20:28 V11.10.27-1