Annons
Annons
Annons
Annons
© stevanovicigor dreamstime.com Elektronikproduktion | 15 juli 2015

Starkt första halvår för Mycronic

En ökad efterfrågan och en stärkt marknadsposition bäddar för en stark början på det andra halvåret.

Under Mycronics andra kvartal uppgick orderingången till 311 miljoner kronor, upp från 281 miljoner kronor under samma kvartal föregående år. Nettoomsättningen landade på 285 miljoner kronor, jämfört med 238 miljoner kronor i fjol. Rörelseresultatet uppgick till 1 miljon kronor, vilket är en nedgång från 6 miljoner från samma kvartal 2014. Om vi sneglar på siffrorna på en halvårsbasis så landade orderingången på 782 miljoner kronor, jämfört med 568 miljoner kronor under första halvan av 2014. Nettoomsättningen landade på 586 miljoner kronor, upp från 481 miljoner kronor i fjol. Rörelseresultatet uppgick till 27 miljoner kronor, jämfört med 9 miljoner kronor från samma period 2014. – Vi kan presentera ett bra första halvår, med god efterfrågan på koncernens produkter och vi går in i andra halvåret med en rekordstor orderbok på 896 miljoner kronor, säger Lena Olving, VD och koncernchef för Mycronic AB. Mycronic har under första halvåret erhållit order på fyra maskritare, varav en är den första baserad på ersättningsstrategin för äldre maskritare för bildskärmstillverkning. Efterfrågan på fotomasker fortsätter också att vara god, vilket leder till historiskt högt utnyttjande av Mycronics maskritare hos kunderna. Detta kan indikera utrymme för ytterligare investeringar i såväl kapacitet som ny och mer avancerad utrustning, skriver Mycronic i sin halvårsrapport. – Under det första halvåret har koncernens försäljning, utan försäljning av maskritare, ökat med 23 procent jämfört med samma period föregående år. Under andra halvåret ska tre maskritare levereras, varav två stycken avancerade. Försäljningen under första halvåret har påverkats positivt av valutan med 86 miljoner kronor, vilket främst härrör från den amerikanska dollarn. Vi investerar just nu framför allt i utveckling av nya produkter för kundernas förändrade behov inom ytmontering och i att förstärka organisationen, bland annat för tillväxt i exempelvis Asien. Med hänsyn taget till dessa betydande investeringar så visar vi ett mycket bra rörelseresultat för första halvåret”, avslutar Lena Olving.
Visa fler nyheter
2019-11-19 17:01 V14.7.13-2