Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© binoculars_andres Analys | 08 december 2015

Ericsson spår tio tekniktrender

Ericsson har tittat pÄ vilka trender vi kan förvÀnta oss inom telekomvÀrlden nÀr vi blickar framÄt. Vi har listan.
Insikterna i rapporten "10 Hot Consumer Trends for 2016" kommer frĂ„n Ericsson ConsumerLabs globala forskningsprogram och tĂ€cker en rad konsumentĂ„sikter. Den bredaste trenden Ă€r representativ för 1,1 miljarder mĂ€nniskor i 24 lĂ€nder, medan den smalaste representerar 46 miljoner urbana smartphone-anvĂ€ndare i tio större stĂ€der. Dessa Ă€r de 10 trenderna för 2016 och framĂ„t: 1. The Lifestyle Network Effect. Fyra av fem personer upplever nu en effekt dĂ€r fördelarna som vunnits frĂ„n onlinetjĂ€nster ökar eftersom fler mĂ€nniskor anvĂ€nder dem. Globalt deltar en av tre konsumenter redan i olika former av delningsekonomin. 2. Streaming Natives. TonĂ„ringar tittar mer pĂ„ YouTube-videoinnehĂ„ll dagligen Ă€n vad andra Ă„ldersgrupper gör. 46 procent av 16-19-Ă„ringarna tillbringar en timme eller mer pĂ„ YouTube varje dag. 3. Ai dödar skĂ€rm-Ă„ldern. Artificial intelligence, AI, kommer att tillĂ„ta interaktion med objekt utan behovet av en skĂ€rm. En av tvĂ„ smartphone-anvĂ€ndare tror att smartphonen tillhör det förflutna om fem Ă„r. 4. Virtual Gets Real. Konsumenterna vill ha virtuell teknik för vardagliga aktiviteter som att titta pĂ„ sport och göra videosamtal. 44 procent vill Ă€ven skriva ut sin egen mat. 5. Sensing Homes. 55 procent av smartphone-Ă€gare tror att tegelstenar som anvĂ€nds för att bygga bostĂ€der inom fem Ă„r kan inkludera sensorer som övervakar mögel, lĂ€ckage och el-problem. 6. Smart Commuters. Pendlare vill anvĂ€nda sin tid pĂ„ ett meningsfullt sĂ€tt och inte kĂ€nna sig som passiva objekt i transit. 86 procent skulle anvĂ€nda personliga pendlingstjĂ€nster om de fanns tillgĂ€ngliga. 7. Emergency Chat. Sociala nĂ€tverk kan bli det bĂ€sta sĂ€ttet att kontakta rĂ€ddningstjĂ€nsten. Sex av tio konsumenter Ă€r ocksĂ„ intresserade av appar för information vid katastrofer. 8. Internables. Interna sensorer som mĂ€ter vĂ€lbefinnandet i vĂ„ra kroppar kan bli de nya wearables. Åtta av tio konsumenter vill anvĂ€nda tekniken för att förbĂ€ttra sinnesintryck och kognitiva förmĂ„gor sĂ„som syn, minne och hörsel. 9. Everything Gets Hacked. De flesta smartphone-anvĂ€ndare tror att dataintrĂ„ng och virus kommer att fortsĂ€tta att vara ett problem. Som en positiv bieffekt sĂ€ger en av fem att de har större förtroende för en organisation som blivit hackad men som sedan löste problemet. 10. Netizen Journalists. Konsumenterna delar mer information Ă€n nĂ„gonsin och anser att det ökar deras inflytande i samhĂ€llet. Mer Ă€n en tredjedel tror att ”whistleblowing” mot ett korrupt företag pĂ„ nĂ€tet har större effekt Ă€n att gĂ„ till polisen.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-02-15 09:57 V12.1.1-1