Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© ginasanders dreamstime.com Elektronikproduktion | 15 december 2015

Sverige efter inom styrmedel för elfordon

Enligt en ny rapport hamnar Sverige pÄ sista plats nÀr det gÀller styrmedel för elfordon.
Rapporten som har jĂ€mfört Ă„tta lĂ€nder Ă€r gjord av forskare vid Blekinge Tekniska Högskola, BTH, i samarbete med forskare vid Copenhagen Business School och företaget InnoVentum. I studien finns lĂ€nder som ligger i framkant vad gĂ€ller styrmedel för elfordon, till exempel Norge, Holland och Kina, men Ă€ven lĂ€nder som likt Sverige har varit mer försiktiga exempelvis Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Danmark finns med. För Sigvald Harryson, som ledde sammanstĂ€llningen av rapporten, Ă€r resultatet bĂ„de överraskande och oroande: – Vi visste redan innan att Sverige ligger lĂ„ngt framme i installerad förnybar energi men att förbĂ€ttringspotentialen var sĂ„ stor nĂ€r det gĂ€ller styrmedel för elfordon var en överraskning. Detta har redan konsekvenser för industrin i Sverige. Den vĂ€xande marknaden för elfordon utnyttjas nu av storföretag som Nissan, Renault och Tesla snarare Ă€n av det svenska fordonsklustret kring Volvo Cars, sĂ€ger Sigvald Harryson vid Copenhagen Business School och InnoVentum. – Rapporten Ă€r en viktig pusselbit i den sammanstĂ€llning som vi nu gör av vĂ„r flerĂ„riga forskning kring hur Sveriges fordonsflotta ska kunna stĂ€llas om att bli fossilfri till 2030. En omstĂ€llning till elfordon framstĂ€lls ibland som ett hot mot befintliga jobb i traditionell industri men vĂ„r forskning pekar snarare pĂ„ att elfordon och förnybar energi kan ge fler arbetstillfĂ€llen, sĂ€ger Henrik Ny, forskningsansvarig inom BTH:s grupp för hĂ„llbara transport- och energisystem och bestĂ€llare av rapporten. BĂ„da tvĂ„ Ă€r överens om att Sverige nu har en stor möjlighet att behĂ„lla sin ledande stĂ€llning inom förnybar energi och att bredda den genom att införa kraftfulla styrmedel ocksĂ„ för elfordon. – Utan en kraftanstrĂ€ngning riskerar Sverige att sitta fast i ett allt dyrare fossilt transportsystem som kommer att kosta mycket mer i utslĂ€pps- och brĂ€nslekostnader nĂ€r oljan sĂ„ smĂ„ningom oundvikligen blir allt dyrare, menar de.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-02-15 09:57 V12.1.1-2