Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© ginasanders dreamstime.com
Elektronikproduktion |

KTH vill använda termoelektronik för snålare lastbilar

KTH-forskare har applicerat en teknik på lastbilar som gör att de drar mindre bränsle. Den termoelektriska tekniken skulle också kunna ha fler tillämpningsområden som exempelvis i färjor.

Den låga verkningsgraden hos förbränningsmotorn i bilar och lastbilar gör att 40 procent av bränsleenergin används till att förflytta fordonet framåt, resten försvinner som värmeförluster. – Av de 60 procent av bränsleenergin som inte används att driva lastbilen framåt försvinner 30 procent i värme endast från avgasrören. För en lastbil vars motor utvecklar 440 kw, vilket motsvarar en genomsnittlig lastbil, är det 132 kw som försvinner i värme som släpps ut via avgasröret. Det är jämförbart med att en vanlig personbils motoreffekt går till spillo, säger KTH-forskaren Arash Risseh. Tekniken som nu testats bygger på termoelektrisk energiomvandling och skulle kunna möjliggöra en besparing på minst 750 liter diesel per lastbil och år, och ge minskade utsläpp om två ton koldioxid under samma tidsperiod. Tekniken, som alltså kallas termoelektrisk generator (förkortat TEG), fungerar i KTH:s fall så att den plockar värme från avgassystemet i en Scanialastbil och omvandlar värmeenergin till el. Elektriciteten matas sedan tillbaka till lastbilens elsystem. Detta gör att lastbilens generator inte behöver arbeta lika hårt vilket i sin tur avlastar förbränningsmotorn. Detta gör att hela lastbilen får bättre verkningsgrad och därmed sparas både bränsle och utsläpp vilket varit målet med forskningsprojektet.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-1
Annons
Annons