Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Tesla Teknik | 11 december 2017

Scania avfärdar Teslas lastbil Tesla Semi

”Den kommer bli jĂ€ttebra för att transportera pĂ„sar med potatischips”, sĂ€ger Nils-Gunnar VĂ„gstedt vid Scania.
I mitten av november lanserade Tesla sin nya lastbil Tesla Semi. Konkurrenten och lastbilstillverkaren Scania Àr tveksam till om Tesla Semi kommer kunna leverera det som Tesla lovat att det ska klara av, bland annat pÄ grund av att de tunga batterierna kommer att ge för lÄg lastkapacitet, menar Nils-Gunnar VÄgstedt, chefsingenjör inom elektromobilitet vid Scania.

– Den kommer bli jĂ€ttebra för att transportera pĂ„sar med potatischips, sĂ€ger han till Ny Teknik.

Han menar att Scania sjÀlva hade kunnat bygga en batteridriven lastbil med tillrÀcklig rÀckvidd i dag ocksÄ om de hade velat, men att olika anledningar gör det mindre attraktivt. Bland annat lÄngdistanstransporter krÀver sÄdana stora batterier att de skulle ha tagit plats frÄn lastutrymmet samt att de skulle ha fÄtt fordonet av vÀga mycket mer.

– HĂ€r talar vi om en pĂ„ grĂ€nsen till omöjlig kombination. Jag vill inte sĂ€ga omöjlig över tid – vi kommer se batterier som Ă€r mer energirika och som vĂ€ger mindre, men tidsaxeln ligger en bra bit in i framtiden, sĂ€ger Nils-Gunnar VĂ„gstedt till Ny Teknik.

I Europa rÀknas ekipagets lÀngd frÄn hytten till slutet pÄ slÀpet, nÄgot som ser annorlunda ut i USA. DÀr rÀknas lÀngden frÄn hyttens slut vilket innebÀr att dragfordonen kan bli lÀngre och ha mer plats för batterier.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-12-13 13:08 V11.10.14-2