Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Granges
Elektronikproduktion |

Gränges får pengar för att fortsätta sin gröna forskning

Industriföretaget Gränges har utvecklat en ny metod som gör att lödmomenten i tillverkningen av värmeväxlare för motorer blir mer effektiva och mindre miljöskadliga. Forskningsprojektet har väck uppmärksamhet hos Vinnova som nu har beviljat Gränges medel för att fortsätta med sin forskning.

Många av dagens elbilstillverkare har valt ett värmeväxlarsystem med ett flytande kylmedium, menar Gränges, och det gör att det går åt mer material till värmeväxlare per bil jämfört med en förbränningsmotor. Kylning av batteriet kräver mycket kylyta och därmed en rätt stor värmeväxlare. Det ställer ökade krav på Gränges som hållbar materialtillverkare, vilket är anledningen till att Gränges startade med sin forskning på materialsidan. Vid lödning i aluminium tillsätts vanligen olika sorters så kallade flussmedel för att sänka smältpunkten och göra materialet mer lättflytande. Men applicerat på traditionellt sätt skadar flusset utrustningen, genom att exempelvis fräta på transportband och ugnar. – Att andas in luftburna flusspartiklar kan dessutom vara hälsovådligt, säger projektledare Torkel Stenqvist på Gränges i Finspång, i ett pressmeddelande. Den nya metoden som Gränges har utvecklat innebär att flusstillsättningen elimineras samt att tillverkningsprocessen och prestandan hos lödda värmeväxlare i aluminium förbättras. Med forskningsstödet från Vinnova ska nu Gränges ingå i två projekt i nya synkrotronljusanläggningen MAX IV i Lund , ett med Linköpings universitet och Uppsala Synchrotronix, det andra i samarbete med Lunds Universitet och Uppsala Synchrotronix.

Annons
Visa fler nyheter
2024-03-15 14:25 V22.4.5-1
Annons
Annons