Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© electrolux
Analys |

Ökad försäljning trots en tuff marknad för Electrolux

Vitvarukoncernen Electrolux visar upp en ökad nettoomsättning under 2018 men resultat som inte står sig mot föregående år.

Electrolux nettoomsättning för helåret 2018 ökade till 124’129 miljoner kronor (120’771) och den organiska försäljningen växte med 1,3 procent, förvärv och avyttringar bidrog med 0,4 procent och valutaomräkningseffekter hade en positiv inverkan på 1,1 procent Rörelseresultatet uppgick till 5’310 miljoner kronor (7’407). Exklusive engångsposter om -1’343 miljoner kronor uppgick rörelseresultatet till 6’653 miljoner kronor. Det operativa kassaflödet efter investeringar uppgick till 3 649 miljoner kronor (6’877). Periodens resultat uppgick till 3’805 miljoner kronor (5 ’745). – Jag är nöjd med vår utveckling med tanke på de svåra förutsättningar som rådde under 2018. Vår höga kostnadseffektivitet och vårt fokus på innovation för att förbättra konsumentupplevelser är viktiga konkurrensfördelar. Dessa hade, i kombination med prishöjningar, positiv inverkan på vårt resultat, men kunde inte fullt ut kompensera för den starka motvinden i form av främst valutaförändringar och höjda råvarukostnader, säger Jonas Samuelson, vd och koncernchef för Electrolux, i en kommentar till rapporten. Det marknadsområde som stod för störst del av försäljningen under året var Vitvaror Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA) som stod för 34 procent. Vitvaror Nordamerika stod för 31 procent, Vitvaror Latinamerika för 14 procent, Vitvaror Asien/Stillahavsområdet stod för 7 procent, Professionella Produkter stod för 7 procent och Hemmiljö och småapparater stod för 6 procent. – Vår resa mot lönsam tillväxt fortsätter under 2019 och framöver. Ett starkt fokus på innovationer inriktade på konsumentupplevelse samt vässade varumärken kommer fortsatt att vara en central drivkraft för att förbättra produktmixen. Modulariserade produkter tillverkade i automatiserad produktion med en digital global leveranskedja är viktigt för ökad kostnadseffektivitet och flexibilitet, säger Jonas Samuelson.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-1
Annons
Annons