Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Heart Aerospace
Teknik |

Göteborgare i täten för Sveriges första elektriska flyglinje

I utkanten av Göteborg pågår ett febrilt utvecklingsarbete med målet att elektriskt passagerarflygplan ska lätta från marken och ta människor från bland annat Luleå till Pajala.

Den 7 oktober ska Trafikanalys redovisa sina fynd för vad som krävs för att rappa på elektrifieringen av flygbranschen. Detta efter myndigheten i början på året fick i uppdrag av Regeringen att ta fram ett kunskapsunderlag rörande bland annat flygplanstyper, laddinfrastrukturer, styrmedel i andra länder, samhällsekonomiska effekter och teknisk utveckling. För Heart Aerospace är detta högst intressant. Teknikbolaget från Göteborg blickar nämligen mot en framtid där Sverige har en fullt elektrisk flyglinje mellan exempelvis Stockholm–Visby och Luleå–Pajala. I hyfsad närtid, dessutom. Bolaget leds av bland andra Anders Forslund och har som mål att detta träder i kraft om drygt sex år. Grundplåten för detta är ES-19 – ett elflygplan i utvecklingsstadiet som under gårdagen visades upp i en hangar vid den forna flygplatsen i Säve, rapporterar TT. Heart Aerospace har i dagsläget en nättare, om än fungerande, modell av det som ska bli en luftfarkost med fyra motorer, stolar för 19 passagerare och en, enligt nyhetsbyrån, batterikraft motsvarande ”åtta Teslabilar”. Anders Forslund berättar för TT att man arbetar med underleverantör globalt, men att utgångspunkten för det som anses som viktiga bitar – inkluderat slutmontering – kommer vara på hemmaplan i hangaren. Enligt Dagens Nyheter stöttas bolaget av Vinnova, Nordic Innovation och EU-kommissionen. Till tidningen säger han att ett av fokusområdena är att dryga ut kassan för projektet. – Det svåra blir förstås fortsatt finansiering även om intresset är stort. Och vi har ett fantastiskt team här redan, men vi behöver bli många fler med rätt kompetenser, säger Anders Forslund till DN.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-2
Annons
Annons