Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Mönsterkort |

Kraftig ökning för Data Respons

Data Respons ASA hade ett starkt fjärde kvartal 2004. Koncernen börjar se resultat av satsningen på större lösningskunder. ”Det är speciellt glädjande att vår internationella modell för lösningsförsäljning börjar ge en bra avkastning”, säger Kenneth Ragnvaldsen, koncernchef på Data Respons ASA.

Data Respons, som levererar inbyggda systemlösningar till embedded marknaden, hade en rekordstark avslutning på 2004. Nettoomsättningen för fjärde kvartalet uppgick till 83.9 MNOK. Det motsvarar en ökning på 73 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Rörelseresultatet ökade från 1.7 MNOK i fjärde kvartalet 2003 till 7.5 MNOK fjärde kvartalet 2004. Detta motsvarar en vinstmarginal på 8.9 procent. Nettoomsättningen för helåret 2004 visar en ökning 34.1 procent till 240.4 MNOK. Resultatet före skatt uppgick till 12.2 MNOK jämfört med ett underskott på 5 MNOK föregående år. ”Vi är mycket nöjda med utfallet, och vi är särskilt nöjda med tillväxten som baserar sig på en ökad lösningsförsäljning i Sverige, Norge och Danmark. Det är vad vi kallar ”recurring business” det vill säga att våra lösningar är integrerade i kundens produkter och potentiellt ger ett framtida intäktsflöde. Att vi lyckas så bra utanför Norge bekräftar att Data Respons har en god internationell affärsmodell.,” kommenterar Ragnvaldsen. För första gången är nettoomsättningen i Danmark högre än Norge. I Danmark ökade nettoomsättningen med 126 procent jämfört med Q4 2003 till 37.3 MNOK. Fler kunder på denna marknad ökar investeringar i nya produkter. I Norge uppgick Data Respons intäkter på 36.3 MNOK i fjärde kvartalet, en ökning med 51 procent. På den svenska marknaden uppnådde Data Respons ett positivt rörelseresultat med 1 MNOK i fjärde kvartalet på nettoomsättningen 8.9 MNOK. Koncernen startade ett dotterbolag i Tyskland under föregående kvartal. Tyskland har den största marknaden för inbyggda datalösningar i Europa, med en andel beräknat till cirka 40 procent. Etableringen är ett led i koncernens strategi för att nå visionen att bli ledande på inbyggda datalösningar i Europa. ”Under 2005 ska vi i ännu större utsträckning fokusera på försäljning och marknadsföring mot större lösningskunder och på så sätt skapa framtida lönsamhet i vår affärsmodell. Vi ska också arbeta hårt för en framgångsrik etablering i Tyskland. Baserat på detta förväntar vi oss en fortsatt lönsam tillväxt”.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-03-28 10:16 V22.4.20-2
Annons
Annons