Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 15 februari 2006

Optronic värnar om svensk optronikindustri

Det krÀvs ökad satsning pÄ teknikomrÄdet optronik för att den svenska industrin ska kunna utvecklas positivt. För att fÄ fart pÄ den utvecklingen arrangerar Optronic i mars 2006 tre kursdagar om högteknologisk konkurrenskraft.
En förutsÀttning Àr att resultaten av den senaste forskningen görs tillgÀngliga för utvecklingsavdelningarna. - PÄ grund av att mÄnga svenska företag inte har tillgÄng till kunskap om det senaste inom optik Àr jag rÀdd för att den inhemska industrin ska hamna i bakvattnet, sÀger en av förelÀsarna pÄ kursdagarna, Emil HÀllstig, som kombinerar arbetet som optronikforskare vid LuleÄ tekniska universitet med FoU-uppdrag vid Optronic.

Ljusets överlÀgsna förmÄga att sÀnda, lagra och bearbeta information hÄller pÄ att revolutionera tekniken inom de flesta branscher. Emil HÀllstig konstaterar att eftersom industrialiseringen av optroniken ligger ett antal Ärtionden efter mikroelektroniken kommer optroniken med största sannolikhet under den nÀrmaste tiden att fÄ samma genomslag som mikroelektroniken redan haft.
Inte minst gÀller det beröringsfria och extremt noggranna optiska mÀtmetoder, som i mÄnga fall inneburit avgörande teknikskiften inom industrin.
- En framgÄngsrik högteknologisk produkt bestÄr ofta av cirka 90 procent ingenjörsarbete och 10 procent helt ny teknik. Om vi inte kan berika vÄra produkter med den dÀr extra tiondelen kommer industrin att komma pÄ efterkÀlken, betonar Emil HÀllstig.

Han menar att glappet mellan industrin och forskarna till stor del beror pÄ att de har olika tidsperspektiv.
- Industrin har sitt kvartalstÀnkande, medan man vid universiteten arbetar mer lÄngsiktigt. HÀr ÄterstÄr mycket arbete för att det kortsiktiga och det lÄngsiktiga ska kunna mötas, sÀger Emil
HĂ€llstig.

För att den svenska industrin ska hÀnga med i svÀngarna mÄste ocksÄ utbildningen inom optik hÄlla hög klass. HÀr höjer en annan av förelÀsarna pÄ Optronics kursdagar ett varningens finger. Göran Manneberg, docent vid KTH, som specialiserat sig pÄ optronik, menar att det inom utbildningen ofta fokuseras pÄ fel saker.

- IstÀllet för att elever och studenter börjar med att studera strÄlkonstruktioner i teleskop och mikroskop, som man gjort i 50 Är, borde utbildningen direkt fokuseras pÄ kameror som bÄde ger de största möjligheterna och orsakar de största optiska problemen inom industrin, sÀger han.

Det handlar dÄ till exempel om att lÀra sig hur en zoom fungerar och om fördjupningar i begrepp som ljusstyrka, blÀndartal och skÀrpedjup. Göran Manneberg menar att en Älderdomlig syn pÄ optik genomsyrar hela undervisningsvÀsendet i Sverige.
- I USA har de dÀremot förstÄtt vikten av att lÀgga mest krut pÄ kameror. DÀr har man ocksÄ ett nÀrmare samarbete mellan universitet och industri inom detta omrÄde, avslutar han.

Vid kursdagarna om högteknologisk konkurrenskraft visas pÄ de nya kommersiella möjligheterna inom den senaste optronikutvecklingen. Under dagarna presenteras ocksÄ ett antal "success stories" dÀr optronik spelat en nyckelroll i nÄgra företags satsningar för att erövra initiativet pÄ sina marknader. Kursdagarna genomförs i Göteborg den 2 mars, i Jönköping den 3 mars och i Stockholm den 9 mars.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-17 14:20 V11.11.0-1