Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Produkter för elfordon och laddstationer

Det har väl inte undgått någon att fordonsindustrin är under stark förändring. Knappt en vecka går utan att vi hör om nya tillkännagivanden inom området e-mobilitet
Vi ser ett ständigt ökat utbud av el och hybridfordon från både traditionella biltillverkare och start-ups vilket visar att skiftet från den klassiska bensin- eller dieseldriften till elfordon nu faktiskt äger rum. Personbilstillverkare har under flera år investerat i teknik för elfordon. Vi ser också att logistikföretagens och hantverkarnas fordonsflottor blir alltmer elektrifierade. Även stadsbussarnas operatörer bygger om sina flottor. Drivet av omställningen i fordonsflottorna har ett stort behov av laddningsinfrastruktur skapats, från ren AC-laddning och DC-laddning med hög effekt till kombinerad laddning, så kallad CCS (Combined Charging System) Hittills har marknadsaktörerna inom området e-mobilitet designat sina egna system för laddning med olika anslutningar och kommunikationsprotokoll. I Japan används laddningssystemet ”CHAdeMO”, Tesla utvecklade Supercharger och i Kina utvecklades ”GB/T” standarden. Alla dessa tre system är baserade på CAN-busskommunikation för laddningskontroll och fakturering. Även Frankrike har gått sin egen väg med sitt Chameleon-laddningssystem som till exempel används i Renault Zoe. Fordonstillverkarna i Tyskland riktade tidigt in sig på att skapa en standard för fordonsladdning. De bidrog till att utveckla ISO/IEC 15118-standarden vilket senare ledde till industrinormen DIN 70121. USA följde senare detta exempel och utvecklade den amerikanska standarden SAE J2847/2 härledd ur DIN 70121. Dock så är dessa olika laddningssystem är inte driftskompatibla sinsemellan. Samtidigt har den internationella laddningsstandarden ISO/IEC 15118 utvecklats varvid nästan alla marknadsaktörer har bestämt sig för att använda och tillämpa den framåt. Förhoppningen är att alla nya fordon i framtiden kan laddas på ISO/IEC 15118-laddningsstationer som alla överensstämmer med varandra och att fakturering av kostnaderna kan ske på motsvarande sätt både nationellt och internationellt. En bra översikt kan hittas på https://www.charinev.org/ccs-at-a-glance/design-guide-for-ccs/ I standarden ISO/IEC 15118 fastställs bland annat att kommunikationen mellan elfordonet och laddstationen ska baseras på HomePlug Green Phy Powerline-kommunikation. En av de stora leverantörerna av halvledare för HomePlug Green Phy Powerline-kommunikation är Qualcomm med produkterna QCA7000 och QCA7005. CODICO är samarbetspartner med Qualcomm sedan många år. CODICO har under många år arbetat med att supporta kunder med implementering av HomePlug Green Phy-lösningar, både på fordonssidan såväl som infrastruktursidan såsom väggdosor, laddkablar eller alla andra varianter av laddstationer. Förutom supporten för chip designs med QCA7000 och QCA7005 erbjuder CODICO även färdiga modullösningar och utvärderingssystem från våra samarbetspartner I2SE och DEVOLO. Vill du veta mer? Kontakta vår eMobility expert

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2021-01-15 12:45 V18.15.12-2