Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Sponsrat innehåll från DeltaNordic AB

DeltaNordic fick uppdraget att bygga eldriven rotationsmotor till Epirocs raiseboringrigg

Epiroc fick 2018 uppdraget av Thyssen Mining i Kanada att tillverka en raiseboringrigg för användning över hela Nordamerika. Den aktuella riggen är unik eftersom det är den första och den största någonsin med en eldriven rotationsmotor. Unikt var också att spänningen skulle kunna nå 1000V. Dessutom var det den första som tillverkades enligt Epirocs kontrollsystem RCS5 (Rig Control System, generation 5). DeltaNordic fick uppdraget att installera eldriften i el-Powerpacken, dvs kraftenheten som driver rotationsmotorn.
En raiseboringrigg är en kraftfull borrigg som används för att borra ventilatonsschakt och hisschakt i underjordsgruvor. Schakten kan vara mer än 1.000 meter djupa och ha en diameter på upp till 6 meter. Varje rigg är helt kundanpassad och konstruktionen består av en borrigg, och i det här fallet, två kraftenheter, s k Powerpacks, samt ett kylpack. Hela konstruktionen byggs i moduler för att enkelt kunna transporteras. Kunden valde eldrift av rotationsmotorn eftersom det är betydligt mer energieffektivt och att man får bättre kontroll över borriggen. - DeltaNordics kunskap om amerikansk och kanadensisk elstandard var avgörande för att vi valde dem, säger Stefan Molander, ansvarig projektledare på Epiroc. Vi behövde en leverantör vi kunde lita på och vi hade goda erfarenheter av att arbeta med DeltaNordic sedan tidigare. Stålstommen till den Powerpack som skulle driva rotationsmotorn levererades till DeltaNordic som monterade innehållet. Eftersom projektet på många sätt var obruten mark fanns en hel del okända faktorer som fick lösas med gemensamma krafter. Johnny Lyly, produktansvarig på marknadssidan på Epiroc tyckte att samarbetet mellan Epiroc och DeltaNordic fungerade bra. - DeltaNordic var otroligt flexibla och totalt transparenta genom hela projektet, berättar Johnny Lyly. DeltaNordic fick även ansvaret för att ta fram underlag till CSA-certifiering för Kanada. Själva Certifieringen skulle utföras av tillsynsmyndigheten CSA i Kanada. Man kunde utgå ifrån UL:s databas eftersom UL huvudsakligen hanterar godkännanden för USA och underlagen är likvärdiga och ofta direkt användbara för Kanadensiska CSA-certifieringen. Certifieringsarbetet löpte parallellt med konstruktionsarbetet. - Det var ett riktigt detektivarbete att hitta UL-numren till alla ingående komponenter, berättar Björn Rundlöf, ansvarig elkonstruktör på DeltaNordic. Särskilt med tanke på att spänningsklassning i vissa fall skulle vara 1000V, vilket var helt nytt. Riggen lämnade Epiroc Örebro den 1 november 2019 lastad på en specialbyggd s k crawler, en larvbandsdriven traktor, för transport med långtradare till Göteborg och vidare transport med båt till Kanada. Riggen tas i bruk under 2020. Läs mer på deltanordicgroup.se
Visa fler nyheter
2019-12-03 22:29 V14.8.2-2