Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 24 augusti 2006

Nokia tappar, Sony Ericsson ökar

Sony Ericsson ökade sina marknadsandelar under andra kvartalet samtidigt som Nokia minskar nÄgot.
Under andra kvartalet sÄlde Nokia 77,6 miljoner mobiltelefoner och ökade dÀrmed sin andel av den globala mobiltelefonmarknaden till 33,6 procent (31,6). Det var dock en nedgÄng frÄn första kvartalet dÄ Nokia hade en andel pÄ 34,0 procent.

Sony Ericsson sÄlde 15,3 miljoner enheter under andra kvartalet, vilket innebÀr att marknadsandelen ökade till 6,7 procent, frÄn 6,1 procent bÄde samma kvartal i fjol och första kvartalet. DÀrmed tog Sony Ericsson tillbaka fjÀrdeplatsen frÄn LG Electronics.

"Sony Ericsson har gjort bra frÄn sig men ocksÄ gynnats av att det inte gÄtt sÄ bra för LG. LG:s chocolate-telefon började inte sÀljas förrÀn sent", sÀger Gartners analytiker Carolina Milanese i en intervju med NyhetsbyrÄn Direkt.

"LG har fördelen att ha bÄde gsm och cdma och de Àr starka i Nordamerika. Det handlar inte om portfölj i den hÀr frÄgan utan vem som har den största adresserbara marknaden", sÀger hon.

Den globala mobiltelefonmarknaden utvecklades i linje med Gartners förvÀntningar andra kvartalet, vilket gör att firman behÄller prognosen om en totalmarknad pÄ 960 miljoner sÄlda telefoner 2006.

"Andra kvartalet var sÀmre Àn vÀntat för mÄnga men i linje med vÄra förvÀntningar. Vi hade spÄtt att tillvÀxten skulle minska sekventiellt", sÀger Carolina Milanesi.

"BÄde Nokia och Motorola tar marknadsandelar frÄn alla andra men Motorola Àr den stora vinnaren. Den fortsatta framgÄngen med Razr-serien visar att konsumenterna vill ha platta telefoner. BÄde Nokia och Sony Ericsson sticker ut genom att inte ha satsat pÄ platta telefoner och jag tror att de mÄste göra nÄgot Ät det snart", sÀger hon.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-12-05 15:01 V11.10.4-1