Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion |

Nokia tappar, Sony Ericsson ökar

Sony Ericsson ökade sina marknadsandelar under andra kvartalet samtidigt som Nokia minskar något.

Under andra kvartalet sålde Nokia 77,6 miljoner mobiltelefoner och ökade därmed sin andel av den globala mobiltelefonmarknaden till 33,6 procent (31,6). Det var dock en nedgång från första kvartalet då Nokia hade en andel på 34,0 procent. Sony Ericsson sålde 15,3 miljoner enheter under andra kvartalet, vilket innebär att marknadsandelen ökade till 6,7 procent, från 6,1 procent både samma kvartal i fjol och första kvartalet. Därmed tog Sony Ericsson tillbaka fjärdeplatsen från LG Electronics. "Sony Ericsson har gjort bra från sig men också gynnats av att det inte gått så bra för LG. LG:s chocolate-telefon började inte säljas förrän sent", säger Gartners analytiker Carolina Milanese i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt. "LG har fördelen att ha både gsm och cdma och de är starka i Nordamerika. Det handlar inte om portfölj i den här frågan utan vem som har den största adresserbara marknaden", säger hon. Den globala mobiltelefonmarknaden utvecklades i linje med Gartners förväntningar andra kvartalet, vilket gör att firman behåller prognosen om en totalmarknad på 960 miljoner sålda telefoner 2006. "Andra kvartalet var sämre än väntat för många men i linje med våra förväntningar. Vi hade spått att tillväxten skulle minska sekventiellt", säger Carolina Milanesi. "Både Nokia och Motorola tar marknadsandelar från alla andra men Motorola är den stora vinnaren. Den fortsatta framgången med Razr-serien visar att konsumenterna vill ha platta telefoner. Både Nokia och Sony Ericsson sticker ut genom att inte ha satsat på platta telefoner och jag tror att de måste göra något åt det snart", säger hon.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-1
Annons
Annons