Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 18 september 2006

Mobila positioneringstjänster värd 622 miljoner euro i Europa år 2010

Intäkterna från mobila positioneringstjänster i Europa kommer att växa med 34 procent årligen och
kommer att uppgå till 622 miljoner euro år 2010, enligt en ny rapport från analysföretaget Berg Insight.
Johan Fagerberg, telekomanalytiker på Berg Insight, säger att marknaden växer genom framgångsrika lanseringar av mobila navigationstjänster och mobilabonnemang med lägre samtalsavgift när användaren är i hemmet. "Nokias köp av Gate5 är ett tydligt exempel på hur
viktiga mobilbranschen anser att navigationstjänster kommer att vara i framtiden", säger Johan. "Vi väntar oss att mobiltelefoner med GPS och förinstallerad navigationsprogramvara kommer att lanseras av flera ledande tillverkare inom kort." Berg Insight uppskattar att navigation kommer att
generera 48 procent av intäkterna från mobila positioneringstjänster år 2010.

Johan framhåller även att mobilabonnemang med lägre samtalsavgift i hemmet snabbt har blivit mycket populära i Tyskland. "Mer än en tredjedel av operatören O2:s tyska kunder har nappat på ett erbjudande om att ringa billigare med mobilen i hemmet. Vodafone och T-Mobile har följt efter och
fått nära en miljon användare vardera att välja liknande upplägg." Rabatterna gäller både minutavgiften för röstsamtal och kostnaden för nedladdning av data via 3G-nätet. Berg Insight beräknar att 18 miljoner mobilanvändare runtom i Europa kommer att utnyttja denna typ av rabatter år 2010. Emellertid har de svenska mobiloperatörerna hittills visat sig avvaktande till konceptet.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-12-05 15:01 V11.10.4-2