Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Komponenter |

Tuff marknad pressar distributörer

Kunder kräver att distributörer lättar på sin 'ingen- retur-' policy.

Efter att ha haft det bästa året någonsin får oberoende distributörer betala priset för en fallande marknad. OEM- och EMS- kunder kräver att de lättar på sina 'ingen retur' policy. I motsats till sina franchise- kollegor har oberoende distributörer inte några retur- rättigheter inskrivna i sina kontrakt. Fast fler kunder kräver nu att de ska 'ta sitt ansvar' för komponenter värda miljontals dollar. "Det första folk vill göra (när det är tuffare tider) är att avbeställa orders," säger en oberoende distributör. "De vill returnera produkter som de köpte för 8 år sedan för att minska lagerstocken." "De stora EMS- företagen pressar distributörerna och det är inte bara de oberoende." "De säger att ni måste hjälpa oss och det ska vi inte glömma, men deras minne är kort." "Varför ska de klara sig undan sitt ansvar?" Oberoende distributörer ställer denna fråga nu, när tillväxten förväntas minska drastiskt. Förra årets hade USA's största distributörer en tillväxt på 85,2 %. Medan det finns mängder av komponenter till försäljning på spotmarknaden, är det väldigt liten omsättning. De delar som säljs, går oftast för priser under listpriser. Hur de oberoende distributörerna ska rida ut stormen kan diskuteras, men under tiden minskar deras vinstmarginaler konstant. Kunder begär att distributörerna ska köpa tillbaka komponenter för samma pris de en gång betalade. Då distributörerna vill ha kvar sina goda relationer med kunderna går de med på detta. Problemet är att de största EMS- företagen står för den största delen av komponentförbrukningen och att de kan kräva detta. Källa EBN

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-2
Annons
Annons