Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Komponenter |

Lokal anknytning viktigt för Abacus

Abacus har stora planer för den svenska marknaden. Men det är inte de stora musklerna man tänker spänna utan det är den lokala och personliga kontakten som är viktigast.

"Vi vill inte ses som en stark pan-europeisk distributör, utan som en stark lokal distributör", säger Martin Kent som är vd för brittiska Abacus till Elektroniktidningen. I och med köpet av Deltron Freber så lyckades man kapa åt sig ca fyra procent av den nordiska marknaden och ca två procent av den svenska men detta räcker inte. Abacus vill ha ytterligare marknadsandelar på den nordiska marknaden. "Men det nöjer vi oss inte med. Vi vill överlag ha minst fem procents marknadsandel", säger Martin Kent till Elektroniktidningen. "Vi är inte främmande för att köpa ytterligare ett företag i Sverige förutsatt att det har rätt kundkontakter", fortsätter Martin Kent. Abacus tänker dock inte slå sig fram på den svenska marknaden som en bred distributör utan siktar i stället på att med god logistik och god support arbeta mer lokalt emot de små och medelstora kunderna. Abacus har ett flertal lager runtom i Europa och respektive region har fått en anpassad produktportfölj. "I Sverige drivs affärerna till stor del av exempelvis industrin och medicinsk teknik och då försöker vi anpassa oss efter det", säger Thomas Säwensten, marknadsansvarig för Abacus Sweden till Elektroniktidningen. Sverige och Norge servas från ett lokalt lager i Danmark. Varje huvudregion har sedan varsitt huvudlager; i England, Tyskland, Frankrike och Italien. Distributionscentret i England skall vara knutpunkten för Abacus alla lager. Abacus har åtta säljkontor i Norden varav två ligger i Danmark och ett i vardera Norge och Finland. I Sverige har man fyra säljkontor och då är även Tridents kontor inräknat. Abacus finska kontor är också ett Tridentkontor. Likaså ett av de danska kontoren. Anledningen till att man låter det vara som det är, är att Trident anses vara ett så pass starkt varumärke så det får leva kvar som en egen division.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-26 09:38 V22.4.33-2
Annons
Annons