Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Komponenter | 07 december 2006

Volvo investerar i TranSiC

Halvledaren kiselkarbid är ett av de hetaste ämnena i forskningsvärlden kring hybridfordon. Volvo Technology Transfer investerar nu i ett företag som tagit fram en energisnål transistor i kiselkarbid.
Transistorn anv√§nds bland annat n√§r batteriers likstr√∂m ska omvandlas till v√§xelstr√∂m i elmotorn. Basen i dagens teknik √§r halvledare av kisel, som dock har nackdelen att varken t√•la h√∂ga temperaturer eller h√∂ga elektriska sp√§nningar. Det ett √•r gamla f√∂retaget TranSiC AB, som Volvo Technology Transfer (VTT) nu har investerat i, har utvecklat en ny transistor med bas av kiselkarbid. √Ąmnet √§r lika h√•rt som diamant och anv√§nds i exempelvis slipskivor. En stor f√∂rdel √§r att kiselkarbid t√•l mycket h√∂ga temperaturer.

"Ett problem med elhybrid-fordon är att det oftast krävs kylning av både motorn och elektroniken", säger Anders Kroon, ansvarig för hybridteknik inom Volvokoncernen. "Med kiselkarbid blir värmeförlusterna små och kanske behövs ingen kylning."

En annan fördel med kiselkarbiden är att fordonets innehåll av elektronik kan göras mycket mindre och kompaktare. Därmed blir fordonet lättare och billigare. I ett pågående examensarbete inom Volvo studeras kiselkarbid och dess tillämpningar i hybridfordon. För hela världens fordonsindustri är hybridtekniken högintressant. Så även för VTT som investerat i TranSiC AB.

"Vi satsar i tidiga skeden på bolag som kan ge god avkastning och som kan vara till nytta för koncernen", säger Johan Carlsson, ansvarig för investeringen i TranSiC.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-12-13 13:08 V11.10.14-2