Annons
Annons
Elektronikproduktion | 14 december 2006

ABB får order av Bombardier<br>till Londons tunnelbana

ABB meddelade idag att man har tagit hem ett kontrakt från Bombardier Transportation värt 56 miljoner dollar för att leverera AC traktionsmotorer för nya tåg som kommer att köras i Londons tunnelbana.
De 190 nya tågen är en del av Metronet Rails 30 miljadersprogram för uppgradering av nio av de 12 linjerna i Londons tunnelbanesystem –ett av världens mest trafikerade som transporterar närmare en miljard passagerare årligen. Tågen med sju eller åtta vagnar kommer att köras på tunnelbanesystemets linjer under jord (the District, Circle, Metropolitan och Hammersmith & City-linjerna).

"Det här kontraktet understryker vår ställning som en långsiktig partner och förstahandsleverantör för tillverkare av moderna järnvägssystem," säger Tom Sjökvist, chef för division Automation Products. "Våra tillförlitliga, högpresterande produkter kompletterar Bombardiers expertis inom applikationsområdet för att leverera beprövade transportlösningar till konkurrenskraftiga priser."

En traktionmotor används för att driva lokens drivhjul, en spårvagn eller ett elektriskt tåg såsom en tunnelbana eller en lätt driven järnvägsfordon. Det är vanligtvis en traktionsmotor på varje drivaxel.

Motorerna baseras på Bombardiers design och kommer att anpassas till framdrivnings- och kontrollsystem som tillverkas av Bombardier i Sverige. De kompletta tågen kommer att tillverkas i England vid Bombardiers anläggning i Derby.

"Det är mycket positivt att ABB har fått förtroendet att leverera traktionsmotorer till Bombardier Transportations verksamheter runt om i världen," säger Sten Jakobsson, vd ABB Sverige.

De nya fordonen kommer att utrustas med luftkonditionering och sammanlänkade passager som gör att passagerarna kan gå genom hela tågets längd. Standarden, den modulariserade designen kommer att optimera underhållssystemet. Det första nya tåget kommer att tas i bruk på Metropolitan-linjen under 2009 och tillsammans med nya signalsystemet kommer den nya fordonsparken att förbättra restiden på linjerna under jord.

"I Västerås tillverkas driv- och kontrollutrustningar till en betydande del av koncernens produktsortiment och exportandelen är över 95 procent. Utrustning från Västerås finns i tåg över hela Europa samt i Asien, Australien och Nordamerika," säger Tomas Andersson, VD för Bombardier Transportation Sweden AB.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-10-15 11:45 V11.5.4-1