Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Komponenter | 14 december 2006

SMSC i Göteborg vill nå utanför bilindustrin

Infotainmentspecialisten SMSC vill nå ut till en bredare kundbas än bara bilindustrin.
Fabrikslösa USA-baserade SMSC köpte förra året Oasis i Göteborg som följaktligen bytte namn till SMSC Sweden. Mycket av SMSC:s teknologi har riktats till informationsteknologi för fordonsinteriörer. Genombrottsaffärer har tecknats med bland andra BMW inom dessa applikationer. Volvo är ännu ett företag som utnyttjat SMSC:s teknologi. På SMSC Sweden utvecklar man mjukvara och applikationer för MOST-system till bilindustrin men man vill bredda sig till att även bearbeta marknader inom lastvagnar och båtar.

"Vi ska börja hålla en högre profil och berätta om vad vi kan erbjuda", säger Leila Öhman-Denton som är vd för SMSC:s svenska dotterbolag till Elektroniktidningen.

"Lastbilarna är ofta mobila hem och chaufförerna vill ha tv och musik precis som hemma men utrymmet är begränsat. Då är det bra att integrera", berättar hon för Elektroniktidningen.

Genom att utrusta bussar, lastbilar eller bilar med MOST-nät kan man även hänga på andra funktioner i detta system.

"Det vi framförallt ska sälja är Most50. Den är dubbelt så snabb som dagens variant och använder enkla kopparkablar istället för optisk fiber", säger Leila Öhman-Denton till Elektroniktidningen.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Visa fler nyheter
2018-07-18 17:55 V10.0.0-2