Annons
Annons
Annons
Annons
Mönsterkort | 23 mars 2007

Aspocomp ökar på förlusten

Den finska mönsterkortstillverkaren Aspocomp ökar på sin förlust jämfört med föregående år. 2005 gjorde man en rörelseförlust på ca 17,7 miljoner euro och 2006 ökade denna minuspost till ett rörelseresultat på -23,3 miljoner euro.
Aspocomp har gjort sig av med personal i Finland för att skära kostnader och i stället satsat på billigare arbetskraft i Kina och Thailand. Av Aspocomps totala försäljning, som förra året ökade från 135,4 miljoner euro till 148,9 miljoner euro, så minskade försäljningen från de finska fabrikerna från 46% till 36% medan försäljningen från de asiatiska fabrikerna ökade från 54% till 64%.

Största delen av Aspocomps försäljning går fortfarande till Europa, även om denna andel har minskat från 59% till 56%. Asien står för 29% av Aspocomps försäljning och den regionen som ökat i andel från 2005 är USA-försäljningen där 15% av Aspocomps försäljning finns, jämfört med 10% föregående år.

Mönsterkort till mobiltelefoner är den totalt dominerande produktkategorin hos Aspocomp. Hela 68% av Aspocomps försäljning går till mobiltelefontillverkning. Denna siffra har visserligen minskat i relativitet från 71% föregående år medan fordonsindustrin har ökat sin andel.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Visa fler nyheter
2018-06-15 00:12 V9.6.1-1