Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion |

Därför spricker den dopade Nokia bubblan

Nu spricker börsbubblan Nokia. Vinstvarningen är nålen som punkterar en uppgång regisserad med samma medel som dotcom-bolagen använde. Och fallet kan bli lika dramatiskt, spår Visions chefredaktör Pontus Forsström

Nu spricker börs-bubblan Nokia. Det är på tiden. Skälen är inte bara tisdagens vinstvarning. Tvärtom. Det är den så kallade droppen som får bägaren att rinna över. Eller snarare nålen som sticker hål på bubblan. Nokia har gjort samma sak som dotcom-bolagen förra året. Och fallet kan bli lika dramatiskt. Den finska telekomkonjätten har helt enkelt varit lika dopad som VM-skidåkarna från samma nation. Metoden Nokia använt är dock den omvända. I grunden handlar börsen om att bygga upp förväntningar. Förra årets dotcom-krasch med åtföljande slakt på bolag har dock visat att det finns en fara att bygga de förväntningarna för högt. Det har inte stoppat Nokia. Metoden man använt har dock varit den omvända. Nokia har lyckats att få analytikerna att hålla nere sina prognoser på bolaget. De prognoserna bygger till stor del på uppgifter från bolaget självt. Sedan har man kunnat överträffa prognoserna, vilket skapat - just det - förväntan. Samtidigt har man byggt sig ett rykte som ledande inom design, marknadsföring, kombinerat med en snabbfothet vida överstigande trögfotade konkurrenten Ericsson. Men gnuggar man på ytan Nokia sitter på en marknad som är på väg mot ett stålbad. Mobiltelefoner är snart commodity. Japanska bolag sprutar ut telefoner, bolag i obskyra länder som Norge och Österrike lanserar egna modeller. Dessutom kommer telefoner bli en bundlad produkt tillsammans med de stora system för GPRS och 3G som bolagen nu krigar om. Kort sagt: Marginalerna faller dramatiskt, samtidigt som konkurrensen ökar och marknaden stagnerar.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-26 09:38 V22.4.33-1
Annons
Annons