Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 11 juni 2007

Elektromekans VD tror på segmentering

Med fokus pÄ det man Àr riktigt bra pÄ sÄ kan den svenska elektronikindustrins konkurrenskraft stÀrkas internationellt, enligt Elektromekans VD Johan Halling.
Elektromekans VD Johan Halling kan Ă€ntligen se sitt företag nĂ„gorlunda i balans efter att telekomrasets stormar har ridits ut. Stark tillvĂ€xt inom industrisegmentet och en positiv utveckling inom kommunikationssegmentet har nu tĂ€ckt upp telekomsegmentets försvagningar. År 2000 omsatte Elektromekan nĂ€rmare 1 miljard kronor mycket tack vare Saab Combitech och Ericsson. Av denna miljard stod telekom för ca 870 miljoner kronor. Sedan kom telekomkraschen och omsĂ€ttningen rasade vĂ€sentligt. 2004 var Elektromekan fortfarande mycket telekomberoende. Av de 580 miljoner kronor man dĂ„ omsatte kom 400 miljoner frĂ„n telekom men det var dĂ„ den riktiga brytpunkten kom. 2004 var man i stort sett beroende av tre stora kunder; Sony Ericsson, Ericsson och Kapsch. Sony Ericsson lade om sina inköp av batterier till mobiltelefoner vilket ledde till inköp frĂ„n nya leverantörer som tillverkade i Kina. Detta ledde i sin tur till att Ă€ven korten kom att tillverkas nĂ€rmare mobiltelefontillverkningen i Kina trots konkurenskraftiga priser frĂ„n Elektromekan. NĂ€r Johan Halling den 7 februari 2005 tog över som ny VD var den stora uppgiften att bredda kundbasen. Strategin var att komma nĂ€rmare kunderna och att öka antalet sĂ€ljkanaler. Nya sĂ€ljkontor öppnas och Elektromekan ser över sin organisation och tar fram sina kĂ€rnkompetenser. Erfarenheten frĂ„n att bedriva volymtillverkning med lönsamhet skulle utnyttjas men maskinparken och fabriken kunde Ă€ven anvĂ€ndas till mindre serier med större variation. I fabriken i ÅrjĂ€ng har man under de senaste Ă„ren genomfört en rad investeringar för att effektivisera och för att kunna erbjuda Ă€nnu mer lönsam tillverkning. Ytmonteringskapaciteten bestĂ„r av en förlĂ€ngd Fuji-lina och tvĂ„ Panasonic-linor. De större serierna tillverkas i Fuji-linan medan en av Panasonic-linorna vikts för prototyper. Visst har man investerat i ytmonteringskapacitet och utrustning för hĂ„lmontering men det ser man inte som nĂ„got speciellt. "Visst har vi investerat i ytmonteringen men det ser vi inte som nĂ„got revolutionerande. Dessa maskiner Ă€r ju bara till för den löpande verksamheten det vi ser som viktigare att poĂ€ngtera Ă€r de strategiska investeringar vi genomfört", sĂ€ger Johan Halling till evertiq. Under förra Ă„ret köpte man bland annat in tvĂ„ SMT-ugnar och en selektivlödare. Screentryckare och begagnade Fuji-maskiner har Ă€ven köpts in men i ÅrjĂ€ng har det framförallt handlat om investeringar i utrustning som ökar automatiseringsgraden i tillverkningen. ABB-robotar som ersĂ€tter manuell hantering Ă€r tunga investeringar man tagit för att anpassa sig till marknaden. Elektromekan hade tidigare ett samarbete med en tillverkare i Ungern, Factory. Detta samarbete har nu avbrutits och i stĂ€llet samarbetar man nu med Selteka med fabrik i litauiska Kaunas. NĂ€r automatiseringen ökade i ÅrjĂ€ng behövde man inte Factory lika mycket dĂ„ de framförallt hjĂ€lpte till med den manuella monteringen. Selteka passar dessutom Elektromekan bĂ€ttre eftersom de kan erbjuda allt frĂ„n ytmonteringskapacitet till handmontering och lackning. Under de nĂ€rmaste Ă„ren tror Johan Halling att branschen kommer att segmenteras ytterligare. Förutom att tillverkningen kommer att behöva ligga nĂ€rmare sin slutkund pĂ„ grund av de stigande transportkostnaderna sĂ„ tror Johan Halling att fler och fler företag kommer att vĂ€lja industrisegment dĂ€r de lĂ€gger sitt fokus. "Jag tror att man kommer att se mer och mer av en segmentering i branschen dĂ€r man fokuserar pĂ„ det man Ă€r bĂ€st pĂ„. Man kan inte vara bĂ€st pĂ„ allt. PartnerTech och Kitron har gjort det bra. Jag tror att fler kommer att gĂ„ den vĂ€gen", sĂ€ger Johan Halling till evertiq. Johan Halling gör en försiktig beskrivning av lĂ€get. "Det Ă€r naturligtvis svĂ„rt att sĂ€ga att man inte vill tillverka en viss typ av produkter men jag ser att vi mĂ„ste koncentrera vĂ„r verksamhet mot de segment vi Ă€r eller kan bli starkast inom. Mot detta mĂ„ste vi göra investeringar sĂ„vĂ€l som odla och utveckla vĂ„r kompetens. Detta kommer att ge lönsamhet för bĂ„de oss och kunden samt möjliggöra ytterligare internationalisering", sĂ€ger Elektromekans VD Johan Halling till evertiq.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-02-15 09:57 V12.1.1-2