Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 11 juni 2007

Elektromekans VD tror på segmentering

Med fokus på det man är riktigt bra på så kan den svenska elektronikindustrins konkurrenskraft stärkas internationellt, enligt Elektromekans VD Johan Halling.

Elektromekans VD Johan Halling kan äntligen se sitt företag någorlunda i balans efter att telekomrasets stormar har ridits ut. Stark tillväxt inom industrisegmentet och en positiv utveckling inom kommunikationssegmentet har nu täckt upp telekomsegmentets försvagningar. År 2000 omsatte Elektromekan närmare 1 miljard kronor mycket tack vare Saab Combitech och Ericsson. Av denna miljard stod telekom för ca 870 miljoner kronor. Sedan kom telekomkraschen och omsättningen rasade väsentligt. 2004 var Elektromekan fortfarande mycket telekomberoende. Av de 580 miljoner kronor man då omsatte kom 400 miljoner från telekom men det var då den riktiga brytpunkten kom. 2004 var man i stort sett beroende av tre stora kunder; Sony Ericsson, Ericsson och Kapsch. Sony Ericsson lade om sina inköp av batterier till mobiltelefoner vilket ledde till inköp från nya leverantörer som tillverkade i Kina. Detta ledde i sin tur till att även korten kom att tillverkas närmare mobiltelefontillverkningen i Kina trots konkurenskraftiga priser från Elektromekan. När Johan Halling den 7 februari 2005 tog över som ny VD var den stora uppgiften att bredda kundbasen. Strategin var att komma närmare kunderna och att öka antalet säljkanaler. Nya säljkontor öppnas och Elektromekan ser över sin organisation och tar fram sina kärnkompetenser. Erfarenheten från att bedriva volymtillverkning med lönsamhet skulle utnyttjas men maskinparken och fabriken kunde även användas till mindre serier med större variation. I fabriken i Årjäng har man under de senaste åren genomfört en rad investeringar för att effektivisera och för att kunna erbjuda ännu mer lönsam tillverkning. Ytmonteringskapaciteten består av en förlängd Fuji-lina och två Panasonic-linor. De större serierna tillverkas i Fuji-linan medan en av Panasonic-linorna vikts för prototyper. Visst har man investerat i ytmonteringskapacitet och utrustning för hålmontering men det ser man inte som något speciellt. "Visst har vi investerat i ytmonteringen men det ser vi inte som något revolutionerande. Dessa maskiner är ju bara till för den löpande verksamheten det vi ser som viktigare att poängtera är de strategiska investeringar vi genomfört", säger Johan Halling till evertiq. Under förra året köpte man bland annat in två SMT-ugnar och en selektivlödare. Screentryckare och begagnade Fuji-maskiner har även köpts in men i Årjäng har det framförallt handlat om investeringar i utrustning som ökar automatiseringsgraden i tillverkningen. ABB-robotar som ersätter manuell hantering är tunga investeringar man tagit för att anpassa sig till marknaden. Elektromekan hade tidigare ett samarbete med en tillverkare i Ungern, Factory. Detta samarbete har nu avbrutits och i stället samarbetar man nu med Selteka med fabrik i litauiska Kaunas. När automatiseringen ökade i Årjäng behövde man inte Factory lika mycket då de framförallt hjälpte till med den manuella monteringen. Selteka passar dessutom Elektromekan bättre eftersom de kan erbjuda allt från ytmonteringskapacitet till handmontering och lackning. Under de närmaste åren tror Johan Halling att branschen kommer att segmenteras ytterligare. Förutom att tillverkningen kommer att behöva ligga närmare sin slutkund på grund av de stigande transportkostnaderna så tror Johan Halling att fler och fler företag kommer att välja industrisegment där de lägger sitt fokus. "Jag tror att man kommer att se mer och mer av en segmentering i branschen där man fokuserar på det man är bäst på. Man kan inte vara bäst på allt. PartnerTech och Kitron har gjort det bra. Jag tror att fler kommer att gå den vägen", säger Johan Halling till evertiq. Johan Halling gör en försiktig beskrivning av läget. "Det är naturligtvis svårt att säga att man inte vill tillverka en viss typ av produkter men jag ser att vi måste koncentrera vår verksamhet mot de segment vi är eller kan bli starkast inom. Mot detta måste vi göra investeringar såväl som odla och utveckla vår kompetens. Detta kommer att ge lönsamhet för både oss och kunden samt möjliggöra ytterligare internationalisering", säger Elektromekans VD Johan Halling till evertiq.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-11-12 07:31 V14.7.10-2