Annons
Annons
Mönsterkort | 03 oktober 2007

Kryssade paneler – acceptabelt eller inte?

Finns det fördelar i produktionen som väger upp resursspillet när det måste läggas till överantal i mönsterkortstillverkningen för att så kallade kryssade paneler inte accepteras av elektroniktillverkaren?
För mönsterkortstillverkare med yield långt ifrån 100% kan utnyttjandet av maskiner, personal och material hamna långt ner på effektivitetsskalan. Mönsterkortsköpare accepterar sällan att mönsterkortspaneler innehåller defekta kort, så kallade kryssade kort.

"Det är väldigt sällan som de accepterar kryssade paneler. Vid prototyper och om de har riktigt bråttom men inte annars", berättar Elektrotrycks produktionschef Fahme Saber för evertiq.

"Vi startar ju överantal för att vara på den säkra sidan", berättar Fahme Saber för evertiq.

"Om vi får välja så vill vi naturligtvis inte ha kassa kort men om vi får kryssade paneler så kan vi liksom inte slänga schyssta kort. Det beror lite grann från fall till fall också. Det är ju en massa merjobb för oss eftersom ytmonteringsmaskinen skall gå in på varje kort och kontrollera om kortet är OK och det tar en massa dyrbar tid för oss vilket naturligtvis kostar pengar i slutändan. Är det några enstaka kort går det bra men om det är långa serier så kan vi inte acceptera det.", berättar Chip & Circuits Lars Sjöblom för evertiq.

"Det är väldigt sällan vi får kryssade paneler nu för tiden", vill Lars Sjöblom dock förtydliga.

Mönsterkortstillverkaren kan många gånger få tillverka betydligt fler paneler med mönsterkort än vad som är nödvändigt för produkten. Material, personalkostnad, produktionskapacitet och tid kan enligt mönsterkortstillverkare sparas genom att tillverkaren kan ta emot så kallade kryssade paneler.

"Ska vi inte tänka på miljön? Sopberget är väl en sak som vi redan tänker på men vi får inte glömma våra barn, tänk er alla kemikalier som används vid etsning och plätering", säger Multi-Tekniks försäljningschef Pelle Eriksson till evertiq

Lars Sjöblom menar att de kryssade panelerna beror på kvalitetsproblem hon mönsterkortstillverkarna och drar parallellen med att kretskortstillverkaren levererar kort där det saknas komponenter.

"Om vi levererar kort där det saknas komponenter, får vi löda på komponenterna igen då eller måste vi kasta korten och tillverka helt nya? Många av våra kunder accepterar inte att vi går in på korten och löder en gång till. Vissa tillåter exempelvis max två omlödningar", berättar Lars Sjöblom för evertiq.

Enligt flera mönsterkortstillverkare evertiq varit i kontakt med så accepterar många av deras kunder inte alls kryssade paneler. Även om det bara är några få paneler det handlar om. Väger tillverkarens extrahantering och extratid tyngre än slöseri med personal, material och tid hos mönsterkortstillverkaren?

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-10-15 23:56 V11.6.0-2