Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 08 februari 2008

Tracab får miljonorder

Svenska företaget Tracab, som tagit Saabs målsökningsteknik och appilcerat på analysteknologi för fotbollsspelare, har fått en stororder från Ryssland och Afrika.

Tracabs omsättning förra året landade på ca 10 miljoner men nu har bolaget skrivit ett avtal värt ca 30 miljoner kronor med ryska sportkanalen NTV+ samt ett mångmiljonavtal med den egyptiska sportkanalen Dreamsport. Genom avtalen erbjuds länderna liknande statistik som har levererats till Sportbladet ZOOM för alla matcher i Allsvenskan. Tracabs mål är att befinna sig på fem kontinenter i fem sporter inom fem år. Den ryska TV-kanalen NTV+ sänder samtliga matcher i den högsta ryska fotbollsligan, Rosgosstrakh Championship of Russia. Affären mellan NTV+ och Tracab gäller under tre år och leveransen inleds i samband med ligastarten den 14 mars. Avtalet, som är värt uppemot 30 miljoner kronor, innebär att unik fotbollsstatistik används för att ge tittare över hela Ryssland en förhöjd sportupplevelse. "Genom att vi nu kan erbjuda spännande realtidsstatistik under matcherna får tittarna en ännu bättre sportupplevelse och som direkt effekt får NTV+ en ännu mer trogen tittarskara. Därför känns det som ett självklart val för oss att ingå ett långsiktigt avtal med Tracab", säger Dmitry Chukovsky, Director of Operations på NTV+. Affären med egyptiska Dreamsport är även det ett mångmiljonavtal som initialt löper över tre år. "Tracabs innehållstjänst och teknik tillför en helt ny dimension till fotbollen", säger Mohamed Ehab Saleh, VD för Dreamsport. "Rent ekonomiskt är avtalen viktiga för oss eftersom det bidrar till att finansiera vår ytterligare tillväxt, men kanske än viktigare är att de båda avtalen utgör bevis för att vi har en slagkraftig produkt att erbjuda såväl mediebolag som fotbollsligor över hela världen", säger Johan Apel, VD för Tracab. Tracab tillverkar sina produkter hos Kitron.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-10-11 15:09 V14.5.0-1