Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 03 mars 2008

Data Respons tog över hårdvarudelen från CPT Nordic

CPT Nordic arbetar tillsammans med Data Respons inom utveckling av hårdvara som skall passa deras applikationer. Mjukvarudelen är CPT Nordics spetskompetens så den sköter CPT Nordic självt.

CPT Nordics strategi är att renodla kärnkompetensen inom applikationer och programvara för biljettsystem till offentliga transportmedel. För att lyckas med den här strategin behöver de långsiktiga partners. När Jan Nordin för fyra år sedan tog över som chef för CPT Nordic stod företaget självt för utvecklingen av all maskin- och programvara. Nordin insåg tidigt att företaget borde renodla kompetensen och satsa på det de var bäst på – själva applikationerna – och få hjälp med maskinvarudelen av lösningarna. "Vi lade ned för mycket tid och resurser på att hitta rätt maskinvara och komponenter till våra lösningar. CPT Nordic tar helhetsansvar för systemen som installeras hos våra kunder och garanterar funktionen i tio år. Vi stötte på många utmaningar i samband med Life Cycle Management och hade inte den nödvändiga spetskompetensen på maskinvara. Det var i det sammanhanget Data Respons kom in i bilden", berättar Jan Nordin, VD på CPT Nordic. Data Respons utvecklade en ny ETX-baserad maskinvarulösning efter CPT Nordics specifikationer och ombesörjer Life Cycle Management av lösningarna. Resultatet är lägre kostnader och snabbare time-to-market för CPT Nordics tillämpningar. "Vår ETX-baserade lösning minskar kostnaderna, förenklar uppgraderingar och höjer dessutom kvaliteten på lösningen, så att servicebehovet för apparaturen ombord på bussarna minskas", berättar Magnus Gidlund, Strategic Account Manager på Data Respons. "Data Respons erfarenhet och teknikval har bidragit till att CPT Nordics totalkostnad för lösningen är 25 procent lägre och att de samtidigt kan koncentrera sig på kärnverksamheten", fortsätter han. "Bra projektledning är avgörande under hela projektperioden, inte bara i utvecklingsfasen. Därför utsåg vi en kompetent projektledare redan första dagen. I det här projektet såg vi dessutom att logistikstyrningen var extremt viktig. Den omfattar kontakt och förhandlingar med leverantörer, att komponenterna kommer fram i rätt tid och att kostnadsstyrningen är bra och detaljerad", säger Magnus Gidlund. CPT Nordics strategi förutsätter att man har ett nätverk av engagerade partners. "En bra partner är en som är skicklig och fokuserar på ett kärnområde. Våra partners ska rätt och slätt vara de bästa inom de områden där CPT Nordic har behov av tjänster och extern kompetens. Dessutom är det viktigt att de har tyngd hos sina underleverantörer, att de är dynamiska och att de snabbt kan lösa utmaningar som uppstår till exempel vid ändringar och justeringar av lösningarna. Vi har många partners inom olika kompetensområden och vi har plockat russinen ur kakan", säger Jan Nordin. "CPT Nordic skiljer sig från konkurrenterna genom att vi tänker modulärt, både när det gäller program- och maskinvara. Ett exempel på det är maskinvaran, där vi har en separat LCD-skärm och en fordonsdator, medan våra konkurrenter levererar en låda där allt är inbyggt. Vår modulbaserade lösning är mycket flexibel och anpassningsbar, och tack vare samarbetet med Data Respons kan vi införa nya betalnings- och biljettlösningar snabbare än andra", berättar Jan Nordin.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-06-25 20:13 V13.3.22-2