Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Komponenter | 14 mars 2008

Bejoken satsar på logistiklösningar

Malmöbaserade distributören Bejoken har under åren samlat på sig en mängd erfarenheter inom logistiklösningar. Nu går man aktivt ut och hjälper sina kunder att bli effektivare i sin logistikhantering.

”Flera av våra kunder är jätteduktiga på att uppfinna och tillverka produkter. Men logistiken är ofta ett ganska underutvecklat område. Där kommer Bejoken in. Logistiken har alltid varit distributörens roll, men vi har fått upp ögonen för hur mycket det verkligen finns att spara”, meddelar Mikael Andreasson, VD Bejoken. ”Det började med att Tetra-Pak kom till oss för ett par år sedan med ett projekt på cirka 1000 artiklar. Detta innehöll mer än bara elektronik. Det tyckte att vi kunde ta hand om det ändå eftersom vi ju var så bra på logistik”. Sedan dess har vi lärt oss en del om logistik som vi gärna delar med oss av”, berättar Mikael. Enligt Mikael är det inte alltid billigast att betala minst för en komponent. Om en inköpare hittar den billigaste komponenten hos någon ute i världen så tillkommer det ofta en mängd extra kostnader som gör att slutkostnaden blir högre än vad den skulle ha blivit om den hade handlats i närområdet. Tullavgifter, frakt och annat tillkommer. För att få lägsta pris kanske kunden behöver köpa på sig en högre kvantitet än vad det fanns behov av vilket gör att lagret växer. Detta i sin tur ger en ansträngd likviditet i form av ett högt lagervärde. En annan aspekt är att en genomsnittlig kund kan behöva hantera upp till 20.000 leveratörsfakturor per år. Detta kostar en hel del tid och pengar. ”Vad vi gör är att vi försöker få kunden att samla alla sina inköp hos oss. Ett mindre företag kan ha en total kostnad på cirka 150 SEK per faktura. Kan man spara in 5 fakturor om dagen så blir det en hel del pengar. Om kunden ska pruta på en komponent så brukar det behövas rätt mycket mer. Oftast när vi räknar på detta så visar det sig att det lönar sig”, säger Mikael. Bejoken har under vintern jobbat med att uppgradera sin e-handel. Målsättningen är att webbhandeln ska nå upp till 5 % av totalomsättningen. ”Meningen med webbhandeln är inte att få över så mycket kunder som möjligt till internet utan att komplettera vår existerande verksamhet med detta”, säger Mikael. ”Vi säljer ofta lösningar på problem och logistik och detta går inte att göra på internet eftersom det kräver att vi måste prata med kunden. Men vi tror att det på sikt kommer att ta över alltmer från telefonbeställningarna”, säger Mikael. 2007 var ett bra år enligt Mikael. Företaget nådde sina försäljningsmål. Dock blev det något sämre marginaler på grund av företagets största kund drog i handbromsen. Vidare präglades 2007 av uppåtgående priser från leverantörerna. Detta berodde främst på att priser på råvaror steg. Samtidigt skedde en prispress på marknaden. Det relativt nyöppnade kontoret i Sundsvall dubblade sin omsättning under 2007 vilket var mycket positivt. 2008 kommer att bli ett mycket spännande år. Bejoken har nyligen skrivit på ett par nya kontrakt om projekt inom bland annat kablage som det finns en stor potential i.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-06-14 15:58 V13.3.21-2