Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Komponenter | 17 mars 2008

Acreo hoppas på hjälp från Vinnova för sin ”Fattigmans-RFID”

Acreo arbetar nu för fullt med att kommersialisera sin eID som också kallats för ”Fattigmans-RFID” av sina upphovsmän

Acreo hoppas på stöd från Vinnova när Acreo nu skall ut och kommersialisera sin eID, som innebär osynlig ID-märkning. Tekniken, med den osynliga tryckta streckkoden, har kallats för ”fattigmans-RFID” då den inte skall vara dyrare än sitt eget bläck. ”Ja, i början på april bör vi få reda på om Vinnova beviljar vår ansökan på en dryg miljon kronor”, säger Håkan Sehlin som jobbar med teknikbaserad affärsutveckling på Acreo, till Elektroniktidningen. ”Tanken är att vi ska verifiera affärspotentialen i tekniken och ta fram några enkla demonstratorer som vi kan visa potentiella kunder”, fortsätter han. Eventuella kunder till teknologin är företag som är måna om sitt varumärke och som vill försäkra sig om att kunna skilja sina äkta produkter från förfalskningar. Exempel är biljetter, kosmetika, läkemedel och märkeskläder. För att läsa av en eID-etikett får den vara högste en millimeter från läsaren till skillnad från RFID-tekniken där läsare och tagg kan vara betydligt längre ifrån varandra. ”Man skulle kunna kalla tekniken en fattigmans RFID då den inte ska kosta mer än bläcket, säger Håkan Sehlin till Elektroniktidningen.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-10-11 15:09 V14.5.0-2