Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Komponenter | 10 april 2008

Priset på kontaktdonet viktigare för EMS än för OEM

EMS-företagen tittar mer på priset än vad OEM-företagen gör när de köper kontaktdon. Den slutsatsen gör Purchasing.com i en artikel.

När EMS-företagen köper kontaktdon tittar de mer på priset än vad OEM-företagen gör. OEM-företagen är mer intresserade av designtjänster, komponent- och leverantörskedjedesign. EMS-företagen tittar generellt mer på priset och olika rabattsatser samt förlängda betalningstider. Det både OEM:arna och EMS:arna har gemensamt är dock kraven på kvalitet, flexibilitet och leveransprecision. OEM-företagen må flytta sin tillverkning till Asien men de har fortfarande utrymme för att behålla sina efterfrågandeskapande marginaler. De behöver också mer designtjänster. EMS-leverantörerna kommer att behöva mer lagerhantering då detta är en vital del i deras lönsamhetsjakt. De flesta kunder kommer att ha olika krav vilket kommer att ställa extra hårda krav på lagerhanteringen. Det är här distributörerna kan komma in. För EMS-leverantörerna blir det även komplext i och med att OEM-företagen har en mängd produkter varav fler och fler tillverkas av EMS-företagen. Samtliga produkter har olika framtidsutsikter vilket innebär att EMS-företagen kommer att behöva hantera flera kunder, flera produkter med olika framtidsutsikter vilket ger utmaningar i lagerhanteringen. Eftersom OEM-företagen ofta outsourcar tillverkningen så minskar behovet för lagerhantering. De flesta OEM-företag vill dock gärna kontrollera leverantörskedjan. De har ett antal EMS-företag som de samarbetar med och de kan vilja lagerhålla kritiska komponenter på ett centrallager. Distributörerna kommer då att kunna ta på sig rollen att sköta det centrala lagret och lagerhanteringen kan då bli enklare, skriver Purchasing.com.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-08-21 15:49 V14.1.4-2