Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 16 april 2008

Stolthet och kompetens<br>skall ta Elektromekan vidare

När evertiq besöker Årjäng så möts man av ett gäng stolta herrar i ett av konferensrummen. Elektromekans anställda vädrar nu morgonluft efter att man lämnat ett antal dystra år bakom sig. En efter en berättar de sin historia om hur de varit med och utvecklat Elektromekan till vad det är idag.

I den lilla orten Årjäng bodde vid årsskiftet 9877 personer och 164 av dessa arbetar på en svensk kontraktstillverkare med litauisk ägare. Personalomsättningen på Elektromekan har inte varit särkilt hög under åren. Visst har en hel del blivit uppsagda sedan storhetstiden då bolaget sysselsatte ca 500 anställda men de flesta som finns kvar på Elektromekan idag har arbetat där under många år. ”Det är framförallt mycket lättare att jobba idag än det var för några år sedan. Det märker man från personalen”, beskriver Elektromekans personalchef Örjan Gruvborg för evertiq. ”Vi är många som är starkt rotade här. Man känner väldigt starkt för företaget och man byter inte gärna. Det erbjuds liksom utmaningar hela tiden. Jag tycker att man har varit bra på att hitta nya utmaningar åt de som jobbar här”, berättar Elektromekans tekniske chef Peter Väisänen för evertiq. Peter Väisänen förklarar att personalen har väldigt varierande arbetsuppgifter men att det föreligger ett starkt fokus på att alla arbetar på ett standardiserat sätt. Elektromekan ägs idag av Hanzas Elektronika, eller Hanza Electronics som det också heter. Efter en lång rad dystra år har Elektromekan äntligen börjat vädra morgonluft. Och samarbetet med de övriga delarna i den nya koncernen ser man på Elektromekan positivt på. Det är en av de delarna som det skall fokuseras kring framöver. ”Vi skall fortsätta att ha fokus på lönsamhet, vinna nya affärer och dra nytta av vårt samarbete med Hanzas”, berättar en Elektromekans Key Account Managers Roger Annebjörk för evertiq. Av Elektromekans 164 anställda så arbetar 21 personer kring processförbättringar och optimering av processflöden. 7 personer av dessa är extra dedikerade till processförbättringar och deras uppgift är att ständigt trimma flöden och processer för största möjliga lönsamhet. Kundfloran hos Elektromekan är idag betydligt större än den var för några år sedan. Då stod Ericsson och Sony Ericsson för 80% av omsättningen. När det var som värst hade man två affärsområden på Elektromekan; Sony Ericsson och resterande kunder. Idag har Elektromekan inga affärsområden. Säljavdelningen arbetar med nyckelkunder och övriga kunder. I den grupp av branschveteraner som evertiq träffar så är Henrik Morand en av de som kommit sist in på företaget. Henrik Morand arbetar som Key Account Manager och har tidigare arbetat på NOTE. Henrik Morand vill framhålla kompetensen som största konkurrensmedel för framtiden hos Elektromekan. ”Det slogs jag av när jag började här. Vilken kompetens som finns igenom hela företaget. Den är enorm. Man har inte hört så mycket och här har man inte slagit sig för bröstet men här i Årjäng besitter man en enorm kompetens”, berättar Henrik Morand för evertiq.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-08-06 20:55 V14.1.1-2