Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 30 juni 2008

Högteknologi ombord på ballong på väg över Atlanten

Svensk och schweizisk högteknologi ombord på ballong på väg över Atlanten. Klockan 07:07 på lördag morgon den 28 juni lyfte det ballongburna vetenskapliga experimentet MEAP från Rymdbolagets uppsändningsbas Esrange Space Center utanför Kiruna i norra Sverige.

Syftet med den här flygningen är att utföra tester av en ny masspektrometer som planeras skickas ut till olika planeter i framtiden. Även tester av ny teknik som används för långa ballongflygningar kommer att genomföras. Experimentet lyfte med en stor ballong på 334 000 m3 (ca 100 m i diameter) och nådde topphöjden på 36 km inom 2 timmar. Om ungefär 5-6 dagar kommer nyttolasten att separeras från ballongen och landa med fallskärm i norra delen av Kanada eller Alaska. Bärgningen sker med helikopter efter landningen. Framtida flygningar runt nordpolen Den tekniska målsättningen för flygningen är att utvidga möjligheterna att genomföra långa ballongflygningar från Esrange runt nordpolen under sommartid. Den här typen av flygningar, så kallade cirkumpolära flygningar, har gjorts vid ett flertal tillfällen vintertid. Nu vill man göra samma sak under sommaren då midnattssolen bidrar till att ladda batterier ombord via solpaneler. “Den här lyckosamma uppsändningen är ett mycket viktigt steg i Rymdbolagets utveckling av ballongverksamheten”, säger Olle Norberg, chef på Esrange Space Center. Vi arbetar just nu intensivt med att utveckla långa flygningar runt nordpolen så att de ska bli möjliga året om. Arbetet innebär både tekniska utmaningar och att få tillstånd att flyga över Ryssland”. Tekniken ombord För att kunna hålla kontakt med en ballong som flyger runt nordpolen måste en hel del nya tekniska system utvecklas. Ballongen flyger bortom vår horisont redan efter första dygnet och då måste vi använda andra kommunikationssystem än de vi brukar då ballongen är inom synhåll. I det här fallet konstruerar vi ett system som kommunicerar via satellitsystemet Iridium. Långa flygningar kräver också att batterier ombord håller i flera dagar och för detta utvecklas ett system som bygger på uppladdning via solceller. Även nya system för temperaturreglering och GPS tas fram.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-04-25 12:19 V13.2.1-2